Eksperymenty


Redaktor działu:
Małgorzata Mikołajczyk (mikolaj(at)math.uni.wroc.pl)
pracownik IM UWr


Sześcian bez kleju

Tym razem proponujemy złożenie modelu sześcianu ze specjalnej siatki, ale bez użycia kleju. Nie jest to aż tak łatwe, jak mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. Wymaga cierpliwości i zręczności manualnej. Ale wszystko jest kwestią wprawy. Kiedy się jej nabierze, można produkować kostki taśmowo (także zespołowo) i złożyć z nich... piramidę schodkową. A już od czasów starożytnych wiadomo, że budowanie piramid nie jest proste.


Wielościany z mieszadełek

Prezentujemy kolejny pomysł na budowanie modeli wielościanów z nieoczywistych, ale łatwo dostępnych materiałów. Ich składanie jest bardzo proste, ale taka technika wykonywania modeli narzuca pewne ograniczenia: można w ten sposób budować wielościany, w których każdym wierzchołku schodzą się po trzy krawędzie, a kąty wielokątów na ścianach nie są zbyt ostre. Za to otrzymane modele są bardzo trwałe.


Piramida Sierpińskiego

Przygotujemy bryłę, która może być prawdziwą ozdobą gabinetu matematycznego. Pojedyncze elementy wykonuje się łatwo i szybko. Ponieważ całość ma budowę modułową, a do jej wykonania potrzebnych jest dużo elementów (co najmniej 64), może być wspólnym dziełem większej grupy uczniów. 


Bryły platońskie bez kleju

Przedstawione w tym artykule modele, to świetne łamigłówki ćwiczące wyobraźnię przestrzenną. Wystarczy wyciąć siatkę, pozaginać wszystkie krawędzie i nieco pogłówkować. Bo jeżeli "siatka" czworościanu składała się z 9 trójkątnych ścianek, to co tu tak naprawdę jest ścianą, a co jedynie zakładką? Poziom trudności łamigłówki wzrasta oczywiście wraz z liczbą ścian wielościanu. 


Budowanie wielościanów z klocków

Wiele szkół ma na wyposażeniu różne rodzaje klocków geometrycznych (przykładowe są opisane w dziale Pomoce naukowe). Można je wykorzystać do samodzielnego budowania modeli przez uczniów, ale kolekcja wielościanów pojawiających się w programie nauczania szkolnego jest mała, ich budowanie jest raczej działaniem odtwórczym, w niewielkim tylko stopniu rozwijającym kreatywność, pomysłowość, logiczne myślenie i wyobraźnię geometryczną.

Powrót na górę strony