To kolejna po matematycznej ogólnopolska olimpiada przedmiotowa dla juniorów (dawniej gimnazjalistów). Jej celem jest zainteresowanie uczniów szkół podstawowych informatyką przez rozwiązywanie ciekawych zadań i stawianie wyzwań informatycznych, w których trzeba wykorzystać podejście algorytmiczne i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem technologii. Przygotowuje do startu w Olimpiadzie Informatycznej oraz innych zawodach programistycznych. Na stronie zawodów dostępne jest archiwum zadań wraz z ich omówieniem.
Informatyczne
![]() |
Redaktor działu: Paweł Świątkowski (pawelswiatkowski(at)wp.pl) student informatyki i filologii fińskiej UAM w Poznaniu |
Olimpiada Informatyczna Juniorów (XVII)
Bóbr informatyczny (XVI)
To międzynarodowy konkurs z zakresu informatyki, technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Jego głównym celem jest rozwój myślenia algorytmicznego wśród uczniów na wszystkich szczeblach edukacji. Zasady konkursu są bardzo podobne do matematycznego "Kangura". Pytania konkursowe związane są z posługiwaniem się komputerem i jego oprogramowaniem przy rozwiązywaniu problemów z różnych dziedzin, mocno akcentowane są też elementy międzykulturowe i europejskie.
KoALa (IX)
Konkurs jest wzorowany na Kangurze matematycznym i także wywodzi się z Australii, gdzie odbywa się od 2005 roku. Od 2017 roku adresowany jest do uczniów wszystkich typów szkół (wcześniej tylko do GM i LO). W Australii i Oceanii bierze w nim udział ok. 7000 uczestników rocznie.
Olimpiada Informatyczna (XXX)
Zadania olimpijskie wymagają wielu umiejętności, m.in. wyłuskania i wyspecyfikowania rzeczywistego problemu algorytmicznego ukrytego w treści, dyskusji możliwych rozwiązań (algorytmów) i wyborze najwłaściwszego, dobraniu odpowiednich struktur danych, zaprogramowaniu rozwiązania w wybranym języku programowania oraz dokładnym przetestowaniu stworzonego programu.
Komputerowy Mistrz (XIV)
Informatyka na poziomie szkoły podstawowej to przede wszystkim zabawa, ale też wprowadzenie do posługiwania się podstawowymi narzędziami graficznymi, rachunkowymi i edycyjnymi. Komputerowy Mistrz rozwija i sprawdza właśnie te umiejętności, dodając do tego elementy programowania w prostym języku Logomocja Imagine. Patronat nad konkursem objął dolnośląski kurator oświaty.