Ekonomia na przedwojennej maturze

Data ostatniej modyfikacji:
2019-01-17
Autor: 
Mariusz Wdowiak
Poziom edukacyjny: 
gimnazjum
szkoła średnia z maturą
szkoła profilowana zawodowa
szkoła wyższa
Dział matematyki: 
zastosowania matematyki

informacje o autorze:
z wykształcenia ekonomista, pracuje w banku BGŻ BNP Paribas jako dyrektor makroregionu bankowości korporacyjnej, prywatnie prowadzi blog Ekonomia Nasza Powszednia

 

Przedwojenna matura nawet dziś robi wrażenie! Ciekawe, jak wielu dzisiejszych maturzystów byłoby w stanie zmierzyć się z jej zadaniami. Z pewnością był to egzamin niezwykle elitarny. W roku 1937 zdawało go nieco ponad 13 tys. osób (czyli prawie 20 razy mniej niż w roku 2017, przy liczbie mieszkańców Polski, która w tym czasie wzrosła o 4 miliony). Wciąż można usłyszeć opowieści o niezwykle wysokim poziomie przedwojennych matur. Ile w tym prawdy, a ile legendy? Przekonajcie się sami.

Mało kto dziś wie, że przystępując do matury przed wojną, trzeba było być przygotowanym także na rozwiązywanie problemów ekonomicznych. Przede wszystkim na egzaminie z matematyki, na którym od czasu do czasu pojawiały się zadania o charakterze finansowym. Proponujemy zapoznanie się z nimi. Są to zadania bardzo życiowe, których rozwiązanie miłośnikom matematyki z pewnością przyniesie sporą satysfakcję, a przy okazji pozwoli na zapoznania się z pewnymi mechanizmami ekonomicznymi obowiązującymi także współcześnie.

Zapraszamy więc do wspólnego rozwiązywania przedwojennych zadań maturalnych. Żyjemy w XXI wieku, więc dopuszczalne są zarówno rozwiązania w czysto matematyczne, jak i te wykorzystujące arkuszy kalkulacyjne i inne metody komputerowe.

Na początek przedstawiam zadanie, które rozpoczęło moją przygodę z przedwojennymi maturami. Znalazłem je na portalu histmag.org i zainteresowało mnie tak bardzo, że zacząłem poszukiwać podobnych zadań w dokumentach przedwojennych szkół. Kolejnymi zadaniami będę dzielił się w następnych miesiącach.

Zachęcam do przesyłania rozwiązań na adres: ekonomia.nasza.powszednia@gmail.com
Najciekawsze rozwiązania zostaną opublikowane.

 

Zadanie 1. (matura 1925)
Osoba A wkłada z początkiem każdego roku r zł na 4%, B zaś tę samą sumę z końcem każdego roku na 4%. Po 20 latach okazało się, że A posiada o 1191 zł więcej niż B. Jaka była wkładka roczna? 

Komentarz
Sytuacja przedstawiona w treści zadania jest dość oczywista i nie wymaga nadzwyczajnej analizy. Oprocentowanie wkładu wynosi 4% i choć nie jest to zaznaczone w treści zadania, z pewnością wyrażono je w skali roku (obecnie dla pewności banki po symbolu procentu używają liter p.a. będących skrótem od łacińskiego per annum, czyli „rocznie”). Oznacza to, że kapitalizacja odsetek na koncie następuje po roku. Kapitalizacja to dopisanie naliczonych odsetek do salda rachunku. Dzięki temu w kolejnym roku oprocentowaniu podlega kwota powiększona o te naliczone odsetki. Ciekawostką jest, że poziom stóp procentowych obowiązujący w Polsce w roku 1925 był ponad dwukrotnie wyższy niż obecnie (co nie ma znaczenia dla rozwiązania).

Rozwiązania
???

Powrót na górę strony