Vademecum belfra


Redaktor działu:
Małgorzata Mikołajczyk (mikolaj(at)math.uni.wroc.pl)
pracownik IM UWr


Konkurs matematyczny w warunkach uzdalnienia

Praca w warunkach zdalnych (mimo sporych doświadczeń nauczycieli, uczniów i rodziców w tym zakresie) jest wciąż postrzegana jako niekonwencjonalna forma nauczania, jednak dla wszystkich może ona być wartościowym doświadczeniem. Szczególnie ważne jest, by dać wówczas uczniom możliwość rozwijania matematycznych zainteresowań i talentów, a rolę tę dobrze spełniają rozmaite konkursy. Trzeba przyznać, że ich właściwe przeprowadzenie w trybie zdalnym jest utrudnione, co istotnie wpłynęło na spadek liczby konkursów organizowanych po przejściu edukacji na tryb zdalny. Jak to zrobić, by konkurs zdalny był efektywny, uczciwy i kształcący? 


Ocenianie - prawdy i mity

Spora grupa dydaktyków głosi bezwzględną wyższość pochwał i nagród w ocenianiu niż penalizacji błędów. Ilekolwiek nie byłoby w tym racji, poglądy takie często są ośmieszane przez samych wyznawców tychże poglądów poprzez próby mechanicznego i bezkrytycznego stosowania pewnych sztywno zalecanych zasad. Jedną z nich jest choćby zilustrowana w poniższym tekście "gra w kolory". Czy naprawdę duży wpływ na motywację uczniów do nauki ma fakt, czy ocenę zapiszemy czerwonym (= penalizującym), czy zielonym (= motywującym) kolorem? Czy istotny jest dla nich fakt, że na sprawdzianie 7 przykładów wykonali poprawnie, czy to, że w trzech przytrafiły się błędy?


Polecane ośrodki i przewoźnicy

Zamieszczamy tu listę sprawdzonych ośrodków wypoczynkowych na Dolnym Śląsku polecanych na wycieczki i zielone szkoły. Wszystkie dysponują salami do zajęć, są tanie, a obsługa jest elastyczna, pomocna i chętnie współpracuje z organizatorami w realizacji nietypowych pomysłów i dydaktycznych zachcianek. Ponadto podajemy listę sprawdzonych przewoźników autokarowych z Wrocławia. Zachęcamy do wpisywania w komentarzach kolejnych rekomendacji, którymi warto się podzielić z innymi nauczycielami.


Wybór tablicy interaktywnej

W ostatnich latach tablica interaktywna (zwana też e-boardem lub smartboardem) stała się standardowym wyposażeniem niemal każdej polskiej szkoły. Nauczyciel matematyki postawiony przed problemem dokonania takiego zakupu zadaje sobie wiele pytań. Zebraliśmy te, które powtarzają się najczęściej, i próbujemy na nie odpowiedzieć.


Czym jest "questing"?

Questing, czyli nowa forma uprawiania turystyki zwana "zwiedzaniem z zagadkami", robi w Polsce w ostatnich latach furorę. Szczególnie polecana jest w turystyce rodzinnej i szkolnej, gdyż uczy, bawi, angażuje emocjonalnie i pozwala twórczo odkrywać świat. Dzięki questingowi męczącą wycieczkę z nudnym przewodnikiem można łatwo zamienić w pasjonującą grę terenową. Questy to nieoznakowane szlaki, opisane w ulotkach dostępnych w punktach informacji turystycznej. Turyści wyposażeni w wierszowane wskazówki wędrują, by zdobyć ukryty na końcu "skarb", a po drodze muszą rozwiązać liczne zadania, zagadki i łamigłówki związane z danym miejscem.

Powrót na górę strony