Pomoce dydaktyczne


Redaktor działu:
Marek Matejuk (matma(at)matejuk.pl)
matematyk, przedsiębiorca z Wałbrzycha


Kości

Gra w kości towarzyszy ludzkości od zarania dziejów. Wykopaliska archeologiczne potwierdzają istnienie kości do gry już ponad 5000 lat temu. Nazywano je wówczas astragalami. Wykonane były z naturalnych kości stawu skokowego różnych zwierząt, a gra polegała na podrzucaniu ich w górę i ustalaniu wyniku w zależności od tego, w jaki sposób upadły. Nie na próżno powiedzenie Juliusza Cezara przekraczającego w 49 roku p.n.e. Rubikon Alea iacta est (kości zostały rzucone) jest do dziś synonimem rozstrzygnięcia, ustalenia końcowego wyniku, podjęcia ostatecznej decyzji, od której nie ma już odwrotu.


ZomeTool

Zome to precyzyjnie przemyślany system do budowania szkieletowych modeli wielościanów i innych konstrukcji płaskich i przestrzennych. To jedyny taki zestaw zaprojektowany specjalnie do celów matematycznych i umożliwia budowanie ogromnej liczby modeli. Na pozór wygląda tradycyjnie - składa się z plastikowych kulek imitujących wierzchołki i patyczków, które można w nie wkładać, ale reszta już tradycyjna nie jest.


Cieniasy

To łamigłówka manipulacyjna polegająca na odtwarzaniu figur przestrzennych na podstawie ich cieni (stąd nazwa). Stanowi prosty i pomysłowy zestaw do ćwiczenia wyobraźni trójwymiarowej oraz do ilustrowania pojęcia rzutu prostopadłego. Za jego pomocą można też pokazać, że cień rzucany na dwie prostopadłe płaszczyzny nie pozwala jednoznacznie określić kształtu wyjściowej figury. Szkoda, że takich przykładów nie ma w oryginalnym zestawie zadań.


Klocki Reko

Jest to zestaw szkieletów wielokątów do budowania brył. Zawiera 180 klocków w kształcie trójkątów równobocznych, kwadratów, pięcio- i sześciokątów foremnych, wszystkie o jednakowych krawędziach. Spośród innych tego typu pomocy, Reko wyróżnia się łatwym, a jednocześnie niezwykle trwałym sposobem łączenia klocków. Pozwala na budowanie brył wypukłych, wklęsłych, niejednospójnych i przestrzennych parkietaży.


Kolorowe gąsieniczki

Kartonowe gąsienice mają w korpusie po dwa otwory, a na planszy są różnokolorowe pola. Gąsienice muszą zostać rozłożone tak, by ich korpusy i pola, które widać przez otwory, miały taki sam kolor. Gra nie tylko uczy rozpoznawania kolorów i stosunków przestrzennych, ale rozwija też spostrzegawczość i wyobraźnię geometryczną, kształci zdolność przewidywania ruchów przeciwnika i logiczne myślenie. Mimo że przeznaczona jest dla młodszych dzieci, to i starsi gracze muszą sporo pogłówkować, aby pozbyć się swoich gąsienic.

Powrót na górę strony