Muzyka algorytmiczna

Data ostatniej modyfikacji:
2015-01-8
Autor: 
opracowanie redakcyjne

26 V 2014 (poniedziałek) o godz. 14:00 Centrum Technologii Audiowizualnych zapraza osoby zainteresowane sztuką algorytmiczną na wykład Dariusza Jackowskiego
- programisty audio, absolwenta informatyki na UWr - pt. "Historia muzyki algorytmicznej". Zajęcia są otwarte i bezpłatne. Od uczestników wymagają one znajomości podstaw teorii muzyki oraz dowolnego języka programowania. 

Omówione zostaną m. in. następujące zagadnienia:

  • Czy muzyka algorytmiczna zaczęła się przed komputerami?
  • Jak brzmiał pierwszy utwór skomponowany przez komputer?
  • Jaki wpływ na muzykę miał słynny architekt Le Corbusier?
  • Jak brzmiała pierwsza generowana na żywo muzyka w grze komputerowej?

Aby wziąć udział w zajęciach w CeTA, należy pobrać zgłoszenie on-line, wypełnić je i wysłać do 22 maja na adres edukacja@filmstudioceta.pl.  Na IX 2014 zapowiedziany jest koncert muzyki algorytmicznej.

 

20 III 2014 (czwartek) o godz. 16:30 Centrum Technologii Audiowizualnych zaprosiło osoby zainteresowane sztuką algorytmiczną na wykład Dariusza Jackowskiego - programisty audio, absolwenta informatyki na UWr - pt. "Techniki muzyki algorytmicznej". Zajęcia były otwarte i bezpłatne. Od uczestników wymagano znajomości podstaw teorii muzyki oraz dowolnego języka programowania. Wziął w nich udział wrocławski kompozytor muzyki algorytmicznej Paweł Hendrich.

Podczas wykładu zostały ciekawie omówione (i zilustrowane muzycznymi przykładami) następujące zagadnienia:

  • różne rodzaje szumów (biały, brązowy i różowy) oraz ich symulowanie komputerowe poprzez generowanie liczb losowych, rozkłady prawdopodobieństwa i ruchy Brown’a
  • metody probabilistyczne generowania utworów (tekstów, melodii) w danym stylu przez łańcuchy Markowa,
  • techniki wywodzące się z lingwistyki języków formalnych np. gramatyk bezkontekstowych i kontekstowych, L- systemów, automatów skończonych (gra Life Convay'a)
  • techniki ewolucyjne: algorytmy genetyczne, strategie ewolucyjne, modelowanie populacji
  • metody heurystyczne: przeszukiwania lokalne, algorytmy mrówkowe, symulowane wyżarzanie
  • współpraca muzyka z informatykiem, czyli co informatyk może zaoferować muzykowi.

Przeciętnemu śmiertelnikowi nigdy nie przyszłoby do głowy, że komponowanie muzyki może mieć tak wiele wspólnego z matematyką oraz że komputer może tak doskonale za pomocą prostych metod i programów naśladować konkretnych (nawet najbardziej wybitnych) wykonawców i różne (nawet najbardziej odjechane) style muzyczne. W dobie emancypacji sztucznej inteligencji można w ogóle zwątpić, czy kompozytorzy mogą jeszcze legitymować się autorstwem "swoich" tworzonych cyfrowo dzieł.

 

Centrum Technologii Audiowizualnych (CeTA) jest państwową instytucją kultury. Prowadzi działalność w dziedzinie nowych technologii wizualnych głównie dla potrzeb kinematografii. Zajmuje się m.in.:

  • realizacją obrazów wielowarstwowych,
  • kształceniem i doskonaleniem kadry realizatorów filmowych,
  • wykonywaniem zleceń w zakresie wizualnych efektów specjalnych,
  • upowszechnianiem wiedzy w zakresie elektronicznych technologii obrazu,
  • tworzeniem warunków dostępu do nowatorskich technologii elektronicznych,
  • prowadzeniem prac badawczych związanych z realizacją filmową.

W zakresie realizacji tych zadań CeTA współpracuje z wrocławskimi uczelniami m. in. z Politechniką Wrocławską, Akademią Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Państwową Wyższą Szkołą Teatralną w Krakowie - filia we Wrocławiu i Uniwersytetem Wrocławskim. CeTA usytuowana jest na obrzeżach unikatowego krajobrazowego parku Szczytnickiego, w budynku stanowiącym część zabytkowego kompleksu architektonicznego – Pawilonu Czterech Kopuł. Jest sukcesorem Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu, która istniała tu w latach 1954 - 2011.

 

Dariusz Jackowski - programista audio zatrudniony w CeTA - zajmuje się syntezą dźwięku, muzyką algorytmiczną i zagadnieniami wykorzystywania komputerów do realizacji dźwięku. Współpracuje z kompozytorami Pawłem Hendrichem, Cezarym Duchnowskim, Andrzejem Bauerem. Prowadził autorski wykład o syntezie dźwięku dla studentów informatyki UWr. Jest autorem publikacji z zakresu muzyki algorytmicznej, syntezy dźwięku i nowych interfejsów muzycznych. Brał udział m.in. w International Computer Music Conference  2012 oraz Sound and Music Computing Conference 2013.

 

Powrót na górę strony