Wybór tablicy interaktywnej

Data ostatniej modyfikacji:
2015-11-4
Autor: 
Michał Śliwiński
pracownik IM UWr, nauczyciel informatyki w III LO Wrocław

W ostatnich latach tablica interaktywna (zwana też e-boardem lub smartboardem) stała się standardowym wyposażeniem niemal każdej szkoły. Nauczyciel matematyki postawiony przed problemem dokonania takiego zakupu zadaje sobie wiele pytań. Zebraliśmy te, które powtarzają się najczęściej, i próbujemy na nie odpowiedzieć.

Jaką przewagę daje tablica interaktywna nad zwykłym ekranem lub whiteboardem i rzutnikiem multimedialnym?

Rzutnik z whiteboardem wystarczy do większosci zastosowań (ekran jest mniej przydatny, gdyż nie można na nim dorysowywać na żywo w razie potrzeby dodatkowych elementów, których nie ma na oryginalnym obrazie). Istotną przewagą tablicy interaktywnej jest to, że nie tylko takie uzupełnienia można robić na dowolnym materiale wyjściowym (np. w tekście podręcznika lub ilustracji do zadania), to jeszcze można wracać do nich w razie potrzeby w dalszym ciągu lekcji, gdyż nie ulegają "starciu", tak jak dzieje się to w przypadku tradycyjnego whiteboarda, ale pozostają naniesione na wyjściowym materiale.

Na co zwrócić uwagę, kupując tablicę interaktywną? Wybrać dotykową czy na mazak? Taką, po której można pisać suchościeralnymi markerami, czy tylko interaktywnymi? Na co jeszcze zwrócić uwagę?
Nie ma istotnej różnicy między tablicami dotykowymi i obsługiwanymi mazakiem. Można natomiast zadbać o to, żeby dało się do niej przyczepiać magnesy, a przede wszystkim - pracować w kilka osób jednocześnie (tzn. by tablica reagowała na każdy dotyk osobno w kilku obszarach). Do pisania suchościeralnym markerem lepiej jest mieć obok zwykły whiteboard. Jakość markerów jest różna i zawsze istnieje ryzyko, że tablicy nie da się idealnie wytrzeć.  

Jakie oprogramowanie tablicy wybrać? Takie w pakiecie, czy jakieś typowo matematyczne?
Większość tablic ma gotowe wbudowane pakiety oprogramowania i dodatkowe materiały dostępne w sieci, zwykle podzielone przedmiotami nauczania szkolnego. Nauczyciele przedmiotów ścisłych polecają na ogół SmartBoardy (nowsze wersje), ale Qomo też są przydatne, chociaż mniej intuicyjne w obsłudze i nie mają niektórych przydatnych funkcji SmartBoardów.

Z czego korzystać przy prowadzeniu ciekawych, nietypowych lekcji z tablicą interaktywną?
W sieci jest sporo bardzo ciekawych materiałów (choć w dużej części anglojęzycznych, to nadających się do natychmiastowego wykorzystania z polskimi uczniami). Część zasobów jest zarezerwowana tylko dla szkół, które opłaciły dostęp do odpowiednich repozytoriów, ale zasobów bezpłatnych jest też niemało. Do zdecydowanej większości nie potrzeba tablicy interaktywnej, wystarczy rzutnik i ekran (materiały się ogląda lub interaktywnie w nie klika), chociaż ich prezentacja na forum klasy może być wygodniejsza z użyciem tablicy interaktywnej.

Podobno tablica interaktywna daje możliwość robienia filmów i przenoszenia własnych obrazów (screencastów). Czy do tego jest potrzebne jakieś dodatkowe urządzenie?
W lepszych/nowszych modelach na pewno nie. Warto o to zapytać sprzedawcę. Dystrybutorzy oferują zazwyczaj przed dokonaniem zakupu prezentacje i szkolenia dla nauczycieli. Przyjeżdżają ze sprzętem do szkoły. Jest więc okazja, żeby ich dokładnie wypytać. Wiele użytecznych informacji można też znaleźć w sieci.

Czy jeśli pracownia jest wyposażona w tablicę interaktywną, to ma sens kupowanie wizualizera?
Do samej tablicy nie. To odrębne urządzenie przydatne np. do prezentacji modeli geometrycznych czy obwodów elektrycznych. Ale jeśli w pracowni nie każdy nauczyciel ma dostęp do tablicy interaktywnej (np. jeśli jej włączanie, środowisko i zasoby są przypisane do konta, do którego nie każdy ma dostęp), wizualizer może być przydatny.

 

Powrót na górę strony