Piotr Drozdowski – nauczyciel matematyki w gimnazjum i licum
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00
Przejście z etapu gimnazjum do liceum bywa dla ucznia dużym stresem. Nowi koledzy i nauczyciele, nowe wymagania, nowy materiał... Częstym problemem początkujących licealistów na lekcjach matematyki nie jest wcale brak talentu, lecz braki wyniesione z gimnazjum. Mogą to być luki w wiedzy lub w nabytych (a raczej nienabytych) umiejętnościach. Tym właśnie uczniom z pomocą przychodzi opisywany zbiór zadań. Wypełnia on ewidentną lukę na rynku, gdyż zazwyczaj zbiory zadań opracowywane są dla konkretnego poziomu szkoły, a ten "trafia pomiędzy". Nadaje się do gimnazjum - by dobrze je zakończyć - i do liceum - by dobrze je zacząć. Autor jest doświadczonym nauczycielem matematyki zarówno w gimnazjum jak i w liceum, więc fachowo dobrał taki materiał, który zwykle sprawia uczniom największe trudności.
Jest to zatem niezbędnik dla uczniów kończących gimnazjum, którzy mają obawy przed nauką matematyki w liceum, gdyż czują, że potrzebują uzupełnienia lub usystematyzowania wiadomości albo chcą upewnić się, że są do dalszej nauki dobrze przygotowani i nowe środowisko nie zdoła ich zaskoczyć. Opisywany zbiór pomoże samodzielnie nadrobić braki, ułatwi powtórzenie wiadomości, umożliwi wyszlifowanie nabytych już umiejętności i nabranie biegłości w technikach matematycznych, które warto na poziomie gimnazjum dobrze opanować, aby nie potykać się o nie na lekcjach matematyki w liceum. Warto więc poświęcić trochę wolnego czasu i podczas wakacji zajrzeć do tej książki, aby bez zbędnego stresu od września rozpocząć naukę w nowej szkole.
Zbiór zadań składa się z następujących rozdziałów:
- Zbiory liczbowe
- Wyrażenia algebraiczne
- Równania i nierówności
- Wartość bezwzględna
- Funkcja liniowa
- Potęgowanie i pierwiastkowanie
- Geometria na płaszczyźnie.
Każdy z nich zaczyna się od krótkiego wstępu teoretycznego, który w przystępny sposób przypomina najważniejsze wiadomości dotyczące danego działu. W dalszej części znajduje się od kilkunastu do kilkudziesięciu zadań do samodzielnego rozwiązania, których stopień trudności powoli wzrasta. Przeplatają się one z przykładami, które są już rozwiązane, co pozwala zapoznać się z typowymi metodami rozwiązywania standardowych zadań. Rozumowania przedstawione są w sposób jasny i zwięzły, co ułatwia samodzielną pracę z książką. Wyjaśnienia przekazywane są w sposób, który nie przypomina suchego wykładu, ale raczej bezpośrednią, życzliwą rozmowę. Autor unika skomplikowanych, formalnych wywodów i często odwołuje się do intuicji. Na końcu podane są odpowiedzi do wszystkich zadań, dzięki czemu można szybko zweryfikować własne wyniki.
Każdemu absolwentowi gimnazjum, o ile tylko zainwestuje trochę czasu i wysiłku na pracę z książką, da ona mocne podstawy wiedzy przed rozpoczęciem nauki w liceum, wyposaży w niezbędne umiejętności i techniki narzędziowe, podniesie pewność siebie w rozwiązywaniu zadań i zagwarantuje dobry start do rozwiązywania bardziej skomplikowanych problemów.