Talat

Data ostatniej modyfikacji:
2015-11-5
Autor recenzji: 
Renata Boszko
nauczycielka matematyki
Autor gry: 

Bruce Whitehill - amerykański kolekcjoner, historyk i projektant gier na stałe mieszkający w Niemczech

 

Wydawca: 

HUCH! & friends

Dystrybutor w Polsce:

Bard - Centrum Gier
ul. Batorego 20/17, 31-135 Kraków
tel/fax: 12 632 07 35

Dystrybutor we Wrocławiu:

Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00

 

Typ gry: 
strategiczna
Typ gry: 
logiczna
Wiek graczy: 
8+
Liczba graczy: 
2, 3
Średni czas rozgrywki: 
30 minut
Stopień trudności, jeśli chce się grę wykonać samemu: 
4

To interesująca gra strategiczno-logiczna, rozgrywana na trzech planszach i przeznaczona dla trzech osób (co jest rzadkością wśród gier), choć istnieje też wariant 2-osobowy (ale zdecydowanie mniej pasjonujący). Pierwotnie nosiła ona nazwę Drei (niem. trzy), ponieważ ta liczba wielokrotnie pojawia się w grze. Mimo prostych zasad i krótkiego czasu rozgrywki zapewnia pracę szarym komórkom już na etapie przygotowywania plansz i ustawiania pionków. Gra się wieżami w trzech kolorach, o trzech wysokościach i trzech kształtach (wypada ich więc po 9 na każdego gracza). Są to prostopadłościany o podstawach: trójkątnej, kwadratowej lub sześciokątnej. W wariancie 2-osobowym gra się również na trzech planszach z udziałem wszystkich swoich wież oraz 9 wież nieobecnego gracza, które traktuje się jako neutralne. W swojej kolejce gracz może wykonać ruch własnym lub neutralnym pionkiem.

Gra rozwija zdolność logicznego, abstrakcyjnego myślenia, przewidywania ruchów przeciwników, budowania strategii, a także umiejętność koncentracji. Sprawdzi się zarówno jako gra rodzinna, jak i w szkolnej świetlicy lub na kółku matematycznym.

 

W czarnym kartonowym pudełku znajduje się wypraska pozwalająca wygodnie przechowywać wieże posegregowane ze względu na kształt i wysokość. Plansze wykonano z grubego kartonu, a pionki z ebonitu (są gładkie i dość ciężkie). Całość prezentuje się solidnie i elegancko. Znakomicie nadaje się na prezent dla miłośników rozrywek umysłowych.

 

Historia: 

Gra została wyróżniona następującymi nagrodami:

  • 2013 - nominacja do German Mensa Award
  • 2012 - zwycięzca Toy Award
  • 2012 - zwycięzca Top 10 Spielzeug
  • 2012 - zwycięzca Dr. Toy's Best 100

 

Skrót reguł gry: 
  • Każdy z graczy ma do dyspozycji 9 wież w swoim kolorze (czarnym, szarym lub białym): trzy niskie, trzy średnie i trzy wysokie, ale także trzy trójkątne, trzy kwadratowe i trzy sześciokątne.
  • Wszystkie plansze mają kształt kwadratów o wymiarach 5 × 5 pól.
  • Na przeciwległych końcach każdej z plansz znajdują się linie początkowe: na jednej planszy czarna i biała, na drugiej czarna i szara, na trzeciej szara i biała.
  • Plansze układa się w trójkąt tak, by przed każdym graczem znalazły się dwie plansze z liniami początkowymi w jego kolorze.
  • Następnie gracze kolejno rozmieszczają na swoich liniach startowych pionki, po jednym w każdej kolejce, aż do ich wyczerpania). Ustawienia raz postawionych wież nie wolno już zmieniać aż do rozpoczęcia gry. Ponieważ pól startowych w jednym kolorze jest 10, jedno pozostanie puste.
  • W wersji dla dwóch graczy zawodnicy najpierw na przemian umieszczają na planszach po jednej z wież nieobecnego gracza (używają 8 sztuk, więc 2 pola pozostaną puste), a dopiero potem rozmieszczają swoje wieże.
  • Grę rozpoczyna najstarszy z graczy, a jeśli rozgrywanych jest więcej rund, rozpoczynającym następną partię jest zwycięzca poprzedniej. W wariancie 2-osobowym grę rozpoczyna ten, kto ostatni umieścił na planszy swój dziewiąty pionek.
  • W swojej turze gracz przestawia jeden pionek (własny lub neutralny) na sąsiednie pole prosto lub po skosie w przód na jednej ze swoich plansz.

    Nie można przeskakiwać innych pionków, ale można je zbić, gdy stoją na naszym polu docelowym albo obok naszego pionka z prawej lub lewej strony. Nie można wykonywać bić do tyłu. Bicia nie są obowiązkowe. Nie można zbijać własnych pionków.

   
  • Pionek przeciwnika może zostać zbity, jeśli spełnione są następujące warunki:
    1) wieża może zbić tylko wieżę o jeden poziom niższą (wysoka wieża nie zbija ani niskiej ani wysokiej),

    2) kiedy wieże mają tę samą wysokość, ta mająca więcej boków w podstawie zbija każdą, która ma ich mniej. Wieże tej samej wysokości i kształtu nie stanowią zagrożenia.

    3) zachodzi reguła Dawida i Goliata: duża sześciokątna wieża może zostać zbita przez małą trójkątną.

  • Pionek zbijający zajmuje pole, na którym stała wieża zbita. Pionek zbity jest umieszczany poza planszą przed graczem, który dokonał jego przejęcia.
  • Pionek, który dotrze na pole linii początkowej przeciwnika, zostaje na nim do końca gry, za wyjątkiem sytuacji gdy wykonuje bicie w bok lub sam zostaje zbity. To znaczy, że pionki stojące na linii startowej danego gracza mogą zostać zbite, jeśli obok stanie wieża przeciwnika.
  • Gra kończy się, gdy dwie z trzech plansz zostaną zamrożone, tzn. nie można już na nich wykonać żadnego ruchu. Wówczas przystępuje się do podliczania punktów.
  • Za każdą zbitą wieżę przeciwnika zawodnik otrzymuje 5 punktów, a za każdą swoją wieże przeprowadzoną na linię startową przeciwnika - 3 punkty. Wygrywa gracz z największą liczbą punktów. Jeśli dwóch lub trzech graczy ma tyle samo punktów, zwycięża osoba, która zbiła przeciwnikowi wyższą wieżę o większej liczbie boków.
  • W wersji 2-osobowej zasady są takie same przy czym w swojej kolejce gracz może wykonać ruch wieżą własną lub neutralną (tzn. może przestawić pionek neutralny, zbić wieżą neutralną wieżę czarną), albo zbić swoją wieżą wieżę neutralną (nie może nadal zbijać własnych wież). Po wykonaniu bicia gracz ustawia zdobyte pionki przed sobą. Za zbite wieże otrzymuje po 5 punktów (niezależnie od ich koloru), a za wieże wprowadzone na linie początkowe przeciwnika po 3 (niezależnie od tego, czy są to jego własne, czy neutralne pionki).

 

Powrót na górę strony