CIEAEM 71

Data ostatniej modyfikacji:
2019-04-11
Temat: 

Connections and understanding in mathematics education: Making sense of a complex world

 

Poziom edukacyjny: 
nauczanie blokowe
szkoła podstawowa
gimnazjum
szkoła średnia z maturą
szkoła profilowana zawodowa
szkoła wyższa
Termin: 

zgłaszanie wystąpień do 17 marca 2019
zgłaszanie posterów do 31 marca 2019
zgłaszanie uczestnictwa (early birds) do 30 kwietnia 2019
konferencja 22-26 lipca 2019

 

Miejsce: 

Instituto de Educação da Universidade do Minho
Campus de Gualtar

 

Zasięg: 
międzynarodowy
Organizator: 

Komisja CIEAEM
strona domowa  

strona domowa Konferencji

e-mail: cieaem71@gmail.com

 

Opłata: 
płatny

opłata konferencyjna 300 euro
quality class 160 euro
osoba towarzysząca 160 euro
noclegi i dojazd we własnym zakresie

 

 

Przed konferencją w dniach 17-21 VII odbędzie się międzynarodowa szkoła dydaktyki Quality Class (dla studentów specjalności "nauczanie matematyki" oraz początkujących nauczycieli).

 

Skrót programu: 

Program konferencji obejmuje sesje plenarne, warsztaty w grupach roboczych, wykłady, prezentacje i dyskusję przy okrągłym stole oraz forum pomysłów. Zajęcia odbywają się w języku angielskim i francuskim.

Tematy prac w grupach roboczych dotyczą następujących problemów:

  • Learning in an increasingly complex world
    How can we re-conceptualise learning with understanding in a complex world?
    How can we promote learning with understanding in an increasingly complex world? What features should a task have in order to promote learning with understanding? How to research the complex dynamic of learning with understanding promoted by such tasks? What can we learn from this research to use within the classroom and in designing lessons/tasks? How can we establish connections in mathematics learning: Between different areas of mathematics? Between mathematics and other subjects? Between mathematics and everyday life?
    What implications does the increasingly complex world have in terms of numeracy or mathematics literacy? How does this inform our practices within the classroom and in designing lessons/tasks?
  • Mathematics Teacher Education
    What kind of mathematics training should teachers have in order to be able to promote learning with understanding? How can teacher training contribute to establishing connections between the various areas of Mathematics?
    How can teacher training contribute to establishing connections between Mathematics and other subjects? How to promote connections between school mathematics and academic mathematics, in teacher training? What type of competences do we need to include in professional training programs for mathematics teachers to cope with the increasingly complex world challenges?
  • Teaching for connections and understanding
    In relation to connections and understanding, what kind of teaching methods are more appropriate? How do we evaluate and/or research the resources from the perspective of the connections and the understanding they try to promote? How can we promote mathematics education as a means to explore environmental issues? How can we promote mathematics as a means to reflect on the sustainability of the world? How can mathematics promote "living together"?
  • Mathematics Education with Technology
    How can ICTs contribute to learning rich in connections, in an increasingly complex world? How can ICT be used in teacher training to promote understanding in mathematics? How can we use ICT as teaching-learning tools, rather than instruments that replace students’ cognitive efforts?
  • Connections with culture
    Is it possible to understand peoples’ lives from an ethnomathematics perspective? How can school mathematics take into account the culture developed by young people in their everyday lives? How to take advantage of cultural aspects to enrich the teaching and learning of mathematics? How can we create hybrid spaces linking school-mathematics to mathematics situated in cultural, everyday contexts? What dos it mean to develop a critical approach to mathematics and culture in an increasingly complex world?

Odczyty plenarne wygłoszą:

  • Terezinha Nunes - Dept. of Educational Studies University of Oxford
  • Carmen Batanero - Dept. de Didáctica de la Matemática
    Universidad de Granada
  • Joaquin Giménez Rodriguez - Dept. d'Educació Lingüística i Literària i Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica Universitat de Barcelona
  • João Filipe Lacerda de Matos - Instituto de Educação da Universidade de Lisboa
  • Kay Owens - School of Teacher Education, Charles Sturt University

 

Historia: 

Międzynarodowa Komisja Badań i Doskonalenia Nauczania Matematyki (ang. The Commission for the Study and Improvement of Mathematics Teaching, fr. Commission Internationale pour l'Étude et l'Amélioration de l'Enseignement des Mathématiques - w skrócie CIEAEM) powstała w 1950 roku w celu zbadania rzeczywistych warunków i możliwości rozwoju nauczania matematyki oraz poprawy jakości edukacji matematycznej. Od tego czasu zwołuje coroczne konferencje naukowców, nauczycieli i administracji oświatowej sprzyjające wymianie doświadczeń, propagowaniu wyników badań i wzorców dobrych praktyk.

Kolejne konferencje, ich miejsca i tematy:

  1. 1950 - Debden (Wielka Brytania) - Związki pomiędzy programem nauczania matematyki w szkole średniej a rozwojem zdolności intelektualnych osób dorosłych
  2. 1951 - Keerbergen (Belgia) - Nauczanie geometrii na poziomie gimnazjum
  3. 1951 - Herzberg (Szwajcaria) - Funkcjonalny program nauczania od przedszkola po uniwersytet
  4. 1952 - La Rochette (Francja) - Struktury matematyczne i umysłowe
  5. 1952 - Wellerbach (Luksemburg) - Związki między nauczaniem matematyki a współczesną nauką i techniką
  6. 1953 - Calw (Niemcy) - Związki między sposobem myślenia uczniów a nauczaniem matematyki
  7. 1954 - Oosterbeek (Holandia) - Matematyka współczesna w szkole
  8. 1955 - Bellano (Włochy) - Sposoby radzenia sobie z matematyką przez uczniów
  9. 1955 - Ramsau (Austria) - Nauczanie rachunku prawdopodobieństwa i statystyki  w szkole i na uniwersytecie
  10. 1956 - Novy Sad (ob. Serbia) - Przygotowanie zawodowe nauczycieli szkół podstawowych
  11. 1957 - Madryt (Hiszpania) - Pomoce dydaktyczne
  12. 1958 - Saint Andrews (Wielka Brytania) - Problemy matematyczne w nauczania
  13. 1959 - Aarhus (Dania) - Wzajemna odpowiedzialność szkół i uniwersytetów
  14. 1960 - Kraków (Polska) - Matematyka elementarna
  15. 1961 - Founex-Coppet (Szwajcaria) - Język matematyki
  16. 1962 - Morlanwelz (Belgia) - Podejście eksperymentalne i aksjomatyczne w nauczaniu matematyki
  17. 1963 - Digne (Francja) - Rekonstruowanie matematyki z uczniami szkół średnich
  18. 1964 - Oberwolfach (Niemcy) - Wkład psychologii do współczesnej dydaktyki matematyki
  19. 1965 - Mediolan (Włochy) - Miejsce geometrii we współczesnym nauczaniu matematyki
  20. 1966 - Dublin (Irlandia) - Pierwsze kroki w analizę we współczesnym nauczaniu matematyki
  21. 1967 - Gandia (Hiszpania) - Nauczanie matematyki na poziomie szkoły podstawowej
  22. 1970 - Nicea (Francja) - Postępy matematyki od 1945 roku
  23. 1971 - Kraków (Polska) - Logika matematyczna w nauczaniu
  24. 1972 - Morlanwelz (Belgia) - Myślenie algorytmiczne w nauczaniu szkolnym
  25. 1973 - Québec (Kanada) - Metody aktywizujące w nauczaniu matematyki
  26. 1974 - Bordeaux (Francja) - Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka w szkole podstawowej i gimnazjalnej
  27. 1975 - Tunis (Tunezja) - Po co uczyć matematyki?
  28. 1976 - Louvain-la-Neuve (Belgia) - Wykorzystanie rozwiązywania problemów w nauczaniu matematyki
  29. 1977 - Lozanna (Szwajcaria) - Ewaluacja w nauczaniu matematyki
  30. 1978 - Santiago (Hiszpania) - Związki między nauczaniem matematyki i przedmiotów, którym ona służy i z których się wywodzi
  31. 1979 - Veszprem (Węgry) - Matematyka dla wszystkich i dla każdego
  32. 1980 - Oaxtepec (Meksyk) - Matematyczne i pedagogiczne aspekty matematyzowania i stosowania matematyki
  33. 1981 - Pallanza (Włochy) - Procesy geometryzacji i wizualizacji
  34. 1982 - Orlean (Francja) - Środki i materiały do nauczania matematyki
  35. 1983 - Lizbona (Portugalia) - Edukacja matematyczna w realiach szkoły i społeczeństwa
  36. 1984 - Frascati (Włochy) - Cele, priorytety, modele działania w przyszłości
  37. 1985 - Lejda (Holandia) - Matematyka dla wszystkich w wieku komputerów
  38. 1986 - Southampton (Wielka Brytania) - Nauczanie matematyki w gimnazjum i szkole średniej - czy to potrzebne?
  39. 1987 - Sherbrooke (Kanada) - Rola błędów w uczeniu się i nauczaniu matematyki
  40. 1988 - Budapest (Węgry) - Struktura i polityka Komisji
  41. 1989 - Bruksela (Belgia) - Rola i koncepcja programu nauczania
  42. 1990 - Szczyrk (Polska) - Nauczyciel matematyki w zmieniającym się świecie
  43. 1991 - Locarno (Szwajcaria) - Przygotowania do kolejnych konferencji
  44. 1992 - Chicago (USA) - Uczeń w konfrontacji z matematyką
  45. 1993 - Cagliari (Włochy) - Sprawdzanie wiedzy skupione na uczniu
  46. 1994 - Tuluza (Francja) - Graficzne i symboliczne reprezentacje w edukacji matematycznej
  47. 1995 - Berlin (Niemcy) - Matematyka, edukacja i zdrowy rozsądek
  48. 1996 - Huelva (Hiszpania) - Podstawy działalności Komisji
  49. 1997 - Setubal (Portugalia) - Interakcja na zajęciach matematycznych
  50. 1998 - Neuchâtel (Szwajcaria) - Związki między teorią a praktyką nauczania
  51. 1999 - Chichester (Wielka Brytania) - Różnorodność kulturowa a edukacja matematyczna
  52. 2000 - Amsterdam (Holandia) - Przygotowanie do przyszłych konferencji
  53. 2001 - Verbania (Włochy) - Analfabetyzm matematyczny w dobie cyfrowej
  54. 2002 - Vilanova i la Geltru (Hiszpania) - Wyzwania edukacji matematycznej - pogodzić podobieństwa i różnice
  55. 2003 - Płock (Polska) - Użycie pomocy naukowych w celu aktywizacji ucznia
  56. 2004 - Paryż (Francja) - CIEAEM we współczesnym świecie
  57. 2005 - Piazza Armerina (Włochy) - Zmiany w społeczeństwie - wyzwanie dla edukacji matematycznej
  58. 2006 - Srnì (Czechy) - Zmiany w społeczeństwie - wyzwanie dla edukacji matematycznej
  59. 2007 - Dobogòkò (Węgry) - Zajęcia matematyczne w praktyce szkolnej i jako obiekt badań dydaktyki - komplementarne perspektywy
  60. 2008 - Paryż (Francja) - Złożoność i edukacja matematyczna - nowy kierunek działań CIEAEM?
  61. 2009 - Montreal (Kanada) - Zajęcia matematyczne w praktyce szkolnej i jako obiekt badań dydaktyki - komplementarne perspektywy
  62. 2010 - Londyn (Wielka Brytania) - Matematyka jako żywa i rozwijająca się dyscyplina - wkład Komisji w nagłośnienie problemu
  63. 2011 - Barcelona (Hiszpania) - Nauczanie matematyki w szkole i poza nią
  64. 2012 - Rodos (Grecja) Nauczanie matematyki i demokracja
  65. 2013 - Turyn (Włochy) Nauczanie matematyki w erze globalizacji
  66. 2014 - Lyon (Francja) Matematyka i rzeczywistość
  67. 2015 - Aosta (Włochy) Nauczanie i uczenie się matematyki: pomoce dydaktyczne i trudności
  68. 2016 - Praga (Czechy) Restrictive meeting
  69. 2017 - Berlin (Niemcy) Matematyzacja - proces społeczny i zasada dydaktyczna
  70. 2018 - Mostaganem (Algieria)
  71. 2019 - Braga (Portugalia) Zrozumieć złożony świat

 

   

Powrót na górę strony