MATEJUK Książki i Pomoce Dydaktyczne
ul. Wrocławska 45, 58 - 309 Wałbrzych
tel. 74 843 43 09, kom. 513 131 163
e-mail: list@matejuk.pl
http://www.matejuk.pl
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00
Łamigłówka, jak sama nazwa wskazuje, to zadanie wymagające sporego wysiłku od... głowy i nadwyrężania jej czasami do granic możliwości, grożących jej ... połamaniem! W odróżnieniu od zadań teoretycznych (choć czasami i tu ten termin się pojawia), łamigłówkami zwykło się nazywać problemy dotyczące zagadnień bardzo "namacalnych" i praktycznych.
Prezentujemy jedną z ciekawszych zabawek intelektualnych - Happy Cubes (kostki szczęścia), która szczególnie rozwijają wyobraźnię geometryczną (płaską i przestrzenną jednocześnie) u dużych i małych użytkowników. Jest także świetnym pretekstem do zadawania ciekawych matematycznych pytań.
Łamigłówki HAPPY zostały zaprojektowane przez belgijskiego wynalazcę i kosmologa Dirka Laureyssensa i opatentowane w 1986 roku. Pierwsze modele opracowywał prawie dwa lata, wykonując w tym czasie około 7500 różnych elementów z kolorowej pianki. Obecnie dostępne są 24 łamigłówki podzielone na 4 kategorie wg stopnia trudności (w każdej kategorii jest 6 łamigłówek, które również uporządkowano ze względu na trudność).
Dostępne kategorie:
- Little Genius (mały geniusz) - wersja z dwukolorowej pianki, dla najmłodszych (od 3 do 7 lat),
- Happy Cube (wesoły sześcian) - wersja standardowa (powyżej 5 lat),
- Profi Cube (sześcian dla profesjonalistów) - wersja o podwyższonym stopniu trudności (powyżej 7 lat),
- Marble Cube (marmurowy sześcian) - wersja najtrudniejsza (powyżej 9 lat).
Na punkcie łamigłówek HAPPY oszalała Europa Zachodnia (kupiła je np. ponad 1/3 Duńczyków, w Holandii zostały "Zabawką Lata 1990", w Wielkiej Brytanii otrzymały tytuł "Najbardziej Polecanej Zabawki 1991", w 1992 roku reprezentowały Belgię na wystawie światowej EXPO w Sewilli itp.). W 1994 r. Wolny Uniwersytet w Brukseli przeprowadził badania nad ich wpływem na rozwój dzieci. Okazało się, że te "bawiące" się łamigłówkami osiągały wyraźnie lepsze wyniki w szkole, szczególnie w zakresie przedmiotów ścisłych.
O co chodzi w tym "cudzie"?
Z piankowych elementów każdej z łamigłówek należy złożyć sześcian. Jak to wygląda w praktyce można zobaczyć tutaj.
Kiedy to już się uda, trzeba elementy włożyć z powrotem na płasko do ramki, co jest czasem nawet trudniejsze. Mając do dyspozycji komplet z jednej kategorii można zbudować np. 6 sześcianów o różnokolorowych ścianach (każda inna), wieże z dwóch lub trzech kostek, sześcian o dłuższej krawędzi, przestrzenny krzyż i wiele innych form. Można też łączyć elementy z różnych kategorii. Istnieje ponad 6800 kombinacji 36 różnych elementów samej tylko kategorii Happy Cube.
Jednak nie chodzi o to, aby zbudować z tych klocków coś niezwykłego pod względem kształtu. Wyzwanie polega na tym, aby skonstruować konkretny, wybrany kształt.
Istnieje także zestaw czterech łamigłówek dla bardzo małych dzieci - Baubox (3-5 lat) oraz zestaw sześciu łamigłówek kategorii Happy Cubes, tyle że w skali 1:2 - tzw. Micro Cubes. Bardzo trudną łamigłówką jest zestaw Space Puzzle do układania dwunastościanu foremnego (jako jedyny ma ściągawkę dla mało wytrwałych). Jego elementy można łączyć z elementami kategorii Happy Cubes.
Łamigłówki HAPPY należą do tzw. łamigłówek powtarzalnych . Rozwiązując je, nie sposób zapamiętać kolejnych ruchów i każda następna próba jest takim samym wyzwaniem. Dopiero dłuższy trening daje efekty. I o to właśnie chodzi: ćwiczy koncentrację, zmysł obserwacji, logikę myślenia i wyobraźnię przestrzenną, u młodszych dzieci wzmacnia funkcjonalność koordynatora wzrokowo-ruchowego i ogólną sprawność manualną.
Matematyczne preteksty:
Łamigłówki HAPPY można też z powodzeniem wykorzystać w szkole, gdyż stanowią pretekst do zadawania ciekawych pytań. Można zapytać np.:
- Czy jest jakiś związek między grubością pianki a długością krawędzi sześcianu, który z niej powstaje?
- Jaka jest objętość "pustki" wewnątrz sześcianu?
- Jaka jest długość linii "wycinającej" z płaskiej pianki sześć elementów łamigłówki?
- Jaka jest objętość sześciu elementów łamigłówki?
- ??? Może sami dopiszecie dalsze pytania?