Młyn wiedzy

Data ostatniej modyfikacji:
2016-05-19
Autor recenzji: 
Jolanta Lazar
nauczycielka w Gimn. nr 9 we Wrocławiu
Adres: 

Centrum Nowoczesności "Młyn Wiedzy"
ul. Władysława Łokietka 5, 87-100 Toruń
tel. 56 690 49 90
e-mail: centrum@centrumnowoczesnosci.org.pl
http://mlynwiedzy.org.pl

 

Kontakt: 

Michał Matuszak
e-mail: m.matuszak@centrumnowoczesnosci.org.pl
tel. 56 690 49 90 wew. 512   

 

Czynne: 

wtorek - piątek godz. 9:00 - 12:00 i 12:00 - 15:00
sobota - niedziela godz. 11:00 - 14:00 i 14:00 - 17:00

 

Ceny biletów: 

wystawy
ulgowy - 11 zł
normalny - 16 zł
grupowy - 10 zł

warsztaty
ulgowy - 11 zł
normalny - 13 zł
grupowy - 10 zł

 

To pierwsze centrum nauki, jakie powstało w regionie kujawsko-pomorskim. Działa od 2013 roku. Ma siedzibę w dawnych młynach zbożowych Leopolda Richtera zbudowanych na przełomie XIX i XX. Na 6 kondygnacjach o łącznej powierzchni 5 tys. m2 znajdują się wystawy, pracownie naukowe i biura.

Wizytówką centrum widoczną z każdego piętra jest wahadło Foucaulta dowodzące obrotu Ziemi wokół własnej osi: 35-kilogramowa chromowana kula wypełniona piaskiem, zawieszona na 33-metrowej linie biegnącej od dachu po parter. Odchylenie płaszczyzny wahań od położenia początkowego jest efektem działania siły Coriolisa - jednej z sił bezwładności występującej w obracającym się układzie odniesienia, jakim jest Ziemia. Można tu także zwiedzić wystawy stałe, odbyć zajęcia w pracowniach fizycznych lub biologicznych, albo zamówić warsztaty na wybrany temat. Proponowane są zajęcia dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, które trwają (w zależności od tematu) 60 lub 120 minut.

Wystawy stałe
  • O obrotach - dotyczy ruchu obrotowego i jego zastosowań praktycznych, ruchu planet i układów planetarnych, zjawisk wywołanych działaniem sił bezwładności w obracających się układach i podróży kosmicznych
  • Rzeka - nawiązuje do roli, jaką dawniej odgrywała i odgrywa współcześnie przepływająca przez Toruń Wisła, przedstawia rzekę i jej otoczenie, wpływ na środowisko i jego ekosystemy, możliwości jej gospodarczego wykorzystania. Głównym eksponatem jest największy w Polsce, 20-metrowy model koryta Wisły od źródła po ujście. Interaktywne stanowiska pozwalają poznać zarówno prawa fizyki rządzące rozmaitymi zjawiskami występującymi w nurcie rzeki jak i ciekawostki przyrodnicze. Przedstawiono tu także modele tamy i oczyszczalni ścieków. Obejrzyj film.
  • Na zdrowie - traktuje o człowieku i jego stylu życia, prezentuje interaktywne modele anatomiczne i aplikacje multimedialne pozwalające odpowiedzieć na pytania dlaczego bije serce, czy kolka pojawiająca się podczas wysiłku fizycznego jest tym samym, co wbicie szpilki, który gruczoł z wiekiem się zmniejsza, jak prawidłowo ułożyć jadłospis, jak będziemy wyglądali za 10, 20 lub 30 lat.
  • Gdzie wzrok nie sięgnie - poświęcona jest optyce, zjawiskom niewidocznym nieuzbrojonym okiem bądź w zwykłym świetle, pozwala badać efekty polaryzacji i interferencji światła, ujawnia, co widać w ultrafiolecie i podczerwieni, ilustruje związki nauki z nowoczesną techniką na przykładach kina 3D, ekranów LCD, czujników alarmowych, zabezpieczeń pieniędzy, holografii czy filtrów fotograficznych.
  • Idee - łączy nauki humanistyczne, ścisłe oraz elementy sztuki. 21 interaktywnych eksponatów oraz specjalnie przygotowane elementy aranżacji tworzą niezwykłą przestrzeń. Centralnym punktem jest "szepcząca ściana", a wokół niej rozmieszczone są cztery strefy tematyczne: komunikacja, sztuka i piękno,  życie oraz konstruktor.
  • Wmiksuj się - głównym tematem jest dźwięk wydawany przez tradycyjne i nietypowe instrumenty muzyczne, m. in. dzwon rurowy i… ludzkie serce. Możemy tu dźwięków słuchać, ale też tworzyć je i zmieniać, wykorzystując naszą energię i wyobraźnię. Można też więków... posmakować. Zobacz film.
  • Zawahaj się - prezentuje różne zjawiska związane z ruchem wahadłowym.
  • przeŻycie - jej motywem przewodnim jest zabawa, przygoda, rozwiązywanie logicznych łamigłówek, zabawy manualne i konstrukcyjne poprawiające koordynację psychoruchową dzieci oraz rozumienie ciągów przyczynowo-skutkowych.
  • przeBudowa - to plac kreatywnych zabaw dla dzieci wyposażony w system klocków Imagination Play Ground. Pozwalają one tworzyć rozmaite obiekty (budynki, mosty, tunele i postacie), co poza rozwijaniem umiejętności motorycznych i intelektualnych, zachęca do współpracy w grupie.
Pracownie fizyczne
  • Żyj na co dzień fizyką - uczniowie odkrywają tajniki oporu powietrza, właściwości grawitacji oraz testują przewodnictwo elektryczne różnych materiałów.
  • Przyjdź i doświadcz - uczniowie badają zjawisko oporu elektrycznego, właściwości wahadła matematycznego, wyznaczają ciepło właściwe różnych cieczy, przyspieszenie ziemskie, stałe siatek dyfrakcyjnych oraz gęstość i długość ścieżki na płycie CD.
  • Spotkanie z mechaniką - uczniowie przeprowadzają doświadczenia z układami wielokrążków, testują zasadę zachowania pędu w zderzeniach, wyznaczają współczynniki sprężystości materiałów oraz współczynniki tarcia statycznego i kinetycznego.
  • Eksploracja Wszechświata - uczniowie obserwują modele ciał niebieskich i układów astronomicznych, poznają pojęcie paralaksy, prawa Keplera, własności siły odśrodkowej i ruchu po okręgu.
Pracownie biologiczne
  • ZOO w skali mikro - obserwacje kropli wody z tysiącami mikroskopijnych organizmów: roślinożerców i drapieżników.
  • Potęga białek - badanie zjawiska denaturacji białek, które odgrywają kluczową rolę w ludzkim organizmie, służąc do budowy tkanek i narządów, syntezy hormonów i enzymów.
  • Katalaza – enzym na stres - badanie działania enzymów.
  • Jak zrobić idealne ciasto drożdżowe - badanie aktywności drożdży, praktyczne porady na temat wypieku drożdżówek.
  • Kiełki na zdrowie - badanie, jaki wpływ na rozwój ziarniaków pszenicy mają różne substancje (herbata ziołowa, goździki), obserwacja mikroskopowa dzielących się komórek stożka wzrostu i włośników korzenia.
  • Zjedz bakterie – jogurt pod mikroskopem - uczniowie barwią bakterie i obserwują tak przygotowane preparaty pod mikroskopem. Badając mikroflorę jogurtu lub soku z ogórków kiszonych, poznają rolę bakterii w produkcji żywności i ich znaczenie dla zdrowia.
Zajęcia warsztatowe
  • Orientuj się (GM i LO) - warsztaty czytania i tworzenia map.
  • Świat w kropli wody (SP kl. 1-3, 4-6) - eksperymenty z wodą i lusterkiem.
  • Co w ulu buczy (SP kl. 1-3, 4-6) - życie i ochrona pszczół (czy naprawdę są pracowite?, gdzie mieszkają? jak produkują miód? czym zajmuje się ich królowa? co mają wspólnego z kwiatami?), budowa ula.
  • Po nitce do kłębka (SP kl. 4-6 i GM) - materiałoznawstwo (co wybrać: wełnę czy akryl, poliester czy poliamid? jak zbudowane są włókna? czy butelki plastikowe można zmienić w koszulkę?).

 

Powrót na górę strony