Zofia Bolałek
Małgorzata Dobrowolska
Marta Jucewicz
Marcin Karpiński
Adam Mysior
Konstrukcja programu
Podręczniki z tej serii skupiają się przede wszystkim na realizacji podstawy programowej. Realizowane są następujące treści:
- liczby wymierne,
- potęgi o wykładniku naturalnym i całkowitym,
- pierwiastki,
- procenty,
- wyrażenia algebraiczne,
- równania i nierówności,
- wykresy funkcji,
- statystyka opisowa i wprowadzenie do prawdopodobieństwa,
- figury płaskie,
- bryły.
Dodatkowo są opracowane również tematy takie jak:
- wektory w układzie współrzędnych,
- zastosowania matematyki w życiu.
Konstrukcja podręcznika
Każdy rozdział zaczyna się krótkim wstępem teoretycznym, po którym umieszczone są przykładowe zadania związane z tematyką działu wraz z wzorcowymi rozwiązaniami. Zadania do samodzielnego rozwiązywania mają rosnący stopień skomplikowania, choć nie ma tam zadań istotnie trudnych. Każdy temat kończy się zadaniami z cyklu ?Sprawdź, czy umiesz?, które dają uczniom możliwość autokontroli. Każdy dział zamykają zadania uzupełniające o bardziej zróżnicowanym stopniu trudności.
Liczba zadań w podręczniku jest wystarczająca dla przeciętnego ucznia do opanowania materiału. W przypadku ucznia słabszego dobrym uzupełnieniem podręcznika jest zeszyt ćwiczeń, a dla ucznia zdolniejszego - dodatkowy zbiór zadań.
Charakterystyka zadań
Przeważają zadania typowe, jednoetapowe i ćwiczące algorytmy. Są mało zróżnicowane pod względem treści. Nie mobilizują uczniów do twórczego myślenia. Wyraźnie brakuje zadań logicznych, łamigłówek i zagadek związanych z danym tematem. Sprawia to, że rozwiązywanie zadań jest monotonne i mało ciekawe. Zadania łatwiejsze są wyraźnie oddzielone od trudniejszych i odpowiednio oznaczone.
Szczególne zalety
Częstym problemem gimnazjalistów są zadania tekstowe rozwiązywane przez układy równań. Temat ten jest w omawianym podręczniku dobrze opracowany. Schemat postępowania pokazany jest krok po kroku i zilustrowany przykładami.
Język
Podręcznik jest napisany językiem zrozumiałym dla ucznia. Bazuje na terminologii znanej już ze szkoły podstawowej.
Szata graficzna
Grafika jest stonowana w porównaniu z podręcznikiem z tej samej serii dla SP, ale chyba za bardzo. Jednak układ podręcznika jest czytelny, a najważniejsze zagadnienia są wyraźnie podkreślone. Ilustracje fabularne są estetyczne i nie przesłaniają treści matematycznej.
Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
al. Grunwaldzka 413, 80-309 Gdańsk
tel. 058 340 63 00, 058 340 63 02
e-mail: gwo@gwo.pl
Książka dociera do wszystkich dzieciaków. Jest przejrzysta, można łatwo wszystko odszukać. Polecam! (z forum internetowego księgarni Merlin)