Organizacja roku szkolnego

Data ostatniej modyfikacji:
2019-08-4
Dokument normujący: 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 VIII 2017 w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. 2017, poz. 1603)
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001603

Akty zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego 
Dz.U. 2019 poz. 318          Dz.U. 2019 poz. 1093  

 

Skrót postanowień: 

Rozporządzenie dotyczy organizacji roku szkolnego w publicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, publicznych centrach kształcenia zawodowego z wyjątkiem szkół artystycznych oraz szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.

 

  • W szkołach zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września, a kończą w najbliższy piątek po 20 czerwca. Jeżeli czwartek bezpośrednio poprzedzający najbliższy piątek po dniu 20 czerwca jest dniem ustawowo wolnym od
    pracy, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w środę poprzedzającą ten dzień. Jeżeli pierwszy dzień września wypada w piątek albo sobotę, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w najbliższy poniedziałek.
  • W szkołach branżowych I i II stopnia i szkołach policealnych oraz we wszystkich typach szkół dla dorosłych zajęcia dydaktyczno-wychowawcze mogą rozpoczynać się w pierwszym powszednim dniu lutego i kończyć w ostatni piątek stycznia.
  • W klasach programowo najwyższych liceów ogólnokształcących, branżowych szkół II stopnia i techników, w których zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w ostatni piątek kwietnia, a gdy zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu lutego, kończą się w najbliższy piątek po 1 stycznia, z tym że w przypadku gdy wypada to w dzień ustawowo wolny od pracy, zajęcia kończą się w dniu poprzedzającym ten dzień, a gdy 2 stycznia wypada w piątek, zajęcia kończą się w drugi piątek po 1 stycznia.
  • Zimowa przerwa świąteczna trwa od 23 grudnia do 31 grudnia lub od 22 grudnia do 31 grudnia, jeżeli 22 grudnia wypada w poniedziałek.
  • Ferie zimowe trwają dwa tygodnie w okresie od połowy stycznia do końca lutego. Terminy ferii zimowych na obszarze poszczególnych województw ogłasza – po zasięgnięciu opinii wojewodów i kuratorów oświaty – minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, nie później niż do końca czerwca każdego roku poprzedzającego o dwa lata rok, w którym będą trwały ferie zimowe.
  • Wiosenna przerwa świąteczna rozpoczyna się w czwartek poprzedzający święta i kończy w najbliższy wtorek po świętach.
  • Ferie letnie rozpoczynają się w dniu następującym po dniu zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych
    i kończą się z dniem 31 sierpnia. 
  • Dyrektorzy szkół specjalnych, przy których zorganizowany jest internat, i dyrektorzy specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, w porozumieniu z rodzicami i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, mogą połączyć zimową przerwę świąteczną z feriami zimowymi.
  • W zależności od warunków pracy szkoły zajęcia dydaktyczno-wychowawcze mogą być realizowane przez pięć lub sześć dni w tygodniu. Szkoły podstawowe, w których współczynnik zmianowości, oznaczający stosunek liczby oddziałów do liczby pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia, wynosi co najmniej 2, mogą prowadzić zajęcia przez pięć lub sześć dni w tygodniu przez cały rok szkolny albo stosować – w zależności od pory roku – przemienny system organizacji tygodnia pracy. Decyzje w tych sprawach podejmują dyrektorzy szkół po zasięgnięciu opinii rady szkoły i rady pedagogicznej. Dyrektorzy szkół niewymienionych wyżej decydują o organizacji tygodnia pracy we własnym zakresie, po zasięgnięciu opinii rady szkoły i rady pedagogicznej, natomiast w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, organizujących praktyczną naukę zawodu na podstawie umowy z innymi podmiotami – także w porozumieniu z tymi podmiotami. Dyrektorzy szkół powiadamiają przed rozpoczęciem ferii letnich organ prowadzący szkołę, uczniów i ich rodziców o organizacji tygodnia pracy.
  • Dyrektor szkoły lub placówki po zasięgnięciu opinii rady szkoły albo rady placówki, a gdy rada nie została powołana – rady pedagogicznej, a w przypadku szkół również rady rodziców i samorządu uczniowskiego, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły lub placówki, może w danym roku szkolnym ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w wymiarze dla: szkół podstawowych – do 8 dni, dla liceów ogólnokształcących i techników – do 10 dni, dla branżowych szkół I i II stopnia, szkół policealnych i centrów kształcenia zawodowegoo – do 6 dni, szkół specjalnych przysposabiających do pracy – do 4 dni.  
  • Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, mogą być ustalone: w dni, w których w szkole lub placówce odbywa się odpowiednio: egzamin ósmoklasisty, egzamin maturalny lub egzamin zawodowy, w dni świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy, określonymi w przepisach o stosunku państwa do poszczególnych kościołów lub związków wyznaniowych, w inne dni, jeżeli jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły/placówki lub potrzebami społeczności lokalnej.
  • Dyrektor szkoły lub placówki w terminie do 30 września informuje nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców o ustalonych w danym roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych. W przypadku ustalania dni wolnych od zajęć po 30 września, dyrektor szkoły lub placówki, w których odbywa się egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, informuje o ustalonych dniach wolnych w terminie do 31 grudnia.
  • W szczególnie uzasadnionych przypadkach, niezależnie od dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno- wychowawczych, dyrektor szkoły lub placówki po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki (lub rady pedagogicznej, gdy rada szkoły nie została powołana), rady rodziców i samorządu uczniowskiego, może, za zgodą organu prowadzącego ustalić inne dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających w te dni w wyznaczone soboty.
  • W dniach dodatkowo wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych i informowania rodziców o możliwości udziału uczniów w tych zajęciach.
  • Do zakończenia roku szkolnego 2026/2027 dodatkowe dni wolne, o których mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym rozporządzeniem, mogą być ustalone również w dni, w których w szkole lub placówce odbywa się egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, o którym mowa w art. 130 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245 i 2432). Przepis § 5 ust. 4 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się odpowiednio.

 

Powrót na górę strony