Wycieczki i imprezy krajowe

Data ostatniej modyfikacji:
2020-07-11
Dokument normujący: 

Ustawa z 7 IX 1991 o systemie oświaty (Dz. U. z 1991 Nr 95, poz. 425, z późn. zm., tekst jednolity)http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19910950425

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. (Dz. U. z 2001 r. Nr 135 poz. 1516)http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20011351516

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. 2014 poz. 1150) http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20140001150

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. 2018 poz. 1533) http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001533

 

Skrót postanowień: 

Szkoły mogą organizować dla uczniów krajoznawstwo i turystykę w trakcie roku szkolnego, w szczególności w ramach odpowiednio zajęć dydaktyczno-wychowawczych lub opiekuńczych, z wyjątkiem okresu ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej w następujących formach:

  • wycieczki przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia programu wychowania przedszkolnego albo programu nauczania w ramach jednego lub kilku przedmiotów, 
  • wycieczki krajoznawczo-turystyczne o charakterze interdyscyplinarnym, w których udział nie wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, organizowanych w celu nabywania wiedzy o otaczającym środowisku i umiejętności zastosowania tej wiedzy w praktyce, 
  • specjalistyczne wycieczki krajoznawczo-turystycznych, w których udział wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego, sprawnościowego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, a program wycieczki przewiduje intensywną aktywność turystyczną, fizyczną lub długodystansowość na szlakach turystycznych

Krajoznawstwo i turystyka są organizowane w trakcie roku szkolnego, w szczególności w ramach odpowiednio zajęć dydaktyczno-wychowawczych lub opiekuńczych, z wyjątkiem okresu ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej.
W organizowaniu krajoznawstwa i turystyki szkoły mogą współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka.

Organizowanie przez szkoły krajoznawstwa i turystyki ma na celu:

  • poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii, 
  • poznawanie kultury i języka innych państw,
  • poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego, 
  • wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania, 
  • upowszechnianie wśród uczniów zasad ochrony środowiska naturalnego oraz wiedzy o składnikach i funkcjonowaniu rodzimego środowiska przyrodniczego, a także umiejętności korzystania z zasobów przyrody, 
  • upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej oraz podnoszenie sprawności fizycznej, 
  • poprawę stanu zdrowia uczniów pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie, 
  • przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym, w szczególności w ramach profilaktyki uniwersalnej, 
  • poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.

Dyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych. W przypadku specjalistycznej wycieczki krajoznawczo-turystycznej kierownik i opiekunowie wycieczki są obowiązani posiadać udokumentowane przygotowanie zapewniające bezpieczną realizację programu wycieczki.

Kierownik wycieczki:

  • opracowuje program i regulamin wycieczki, 
  • zapoznaje uczniów, rodziców i opiekunów wycieczki z programem i regulaminem wycieczki oraz informuje ich o celu i trasie wycieczki,
  • zapewnia warunki do pełnej realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu oraz sprawuje nadzór w tym zakresie, 
  • zapoznaje uczniów i opiekunów wycieczkiz zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania, 
  • określa zadania opiekunów wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki oraz zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczniom, 
  • nadzoruje zaopatrzenie uczniów i opiekunów wycieczki w odpowiedni sprzęt, wyposażenie oraz apteczkę pierwszej pomocy, 
  • organizuje i nadzoruje transport, wyżywienie i noclegi dla uczniów i opiekunów wycieczki, 
  • dokonuje podziału zadań wśród uczniów, 
  • dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki, 
  • dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu i informuje o tym dyrektora szkoły i rodziców, w formie i terminie przyjętych w danej szkole.

Opiekunem wycieczki może być pracownik pedagogiczny albo, po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły, inna pełnoletnia osoba. W przypadku specjalistycznej wycieczki krajoznawczo-turystycznej opiekunowie wycieczki są obowiązani posiadać udokumentowane przygotowanie zapewniające bezpieczną realizację programu wycieczki

Opiekun wycieczki:

  • sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami, 
  • współdziała z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu,
  • sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu wycieczki przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, 
  • nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom, 
  • wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki.

Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki.

Organizację i program wycieczki wycieczek/imprez należy dostosować do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, kondycji, sprawności fizycznej i umiejętności.,

W dokumentacji wycieczki koniecznymi dokumentami są:

  • karta wycieczki zatwierdzona przez dyrektora szkoły (wzór karty stanowi załącznik do rozporządzenia), 
  • lista uczniów biorących udział w wycieczce, zawierającą imię i nazwisko ucznia oraz telefon rodzica lub rodziców ucznia. Listę uczniów podpisuje dyrektor szkoły, 
  • pisemna zgoda opiekunów prawnych na uczestnictwo w wycieczce niepełnoletnich uczniów.

Powrót na górę strony