Odwrócone konstrukcje

Data ostatniej modyfikacji:
2024-12-9
Autor: 
Krzysztof Omiljanowski
pracownik IM UWr
Poziom edukacyjny: 
szkoła podstawowa
szkoła średnia z maturą
Dział matematyki: 
geometria syntetyczna

W nauczaniu matematyki bardzo ważną rolę pełnią odwrócone zadania, takie w których zmieniono typowy kierunek stawania pytania na niestandardowy. Zamiast sprawdzać znajomość pojęć i algorytmów rozwiązania (co uruchamia myślenie konwergencyjne), wymuszamy wtedy na uczniach myślenie poszukiwawcze, dywergencyjne. Prezentujemy przykład takiego zadania dotyczącego konstrukcji geometrycznych.

Typowe zadania konstrukcyjne polega na zdefiniowaniu zestawu narzędzi, którymi się posługujemy (zazwyczaj jest to liniał i cyrkiel), opisaniu sposobu konstrukcji zadanego obiektu i uzasadnieniu, że efektem opisanej konstrukcji jest ten właśnie obiekt. W odwróconym zadaniu podajemy opis konstrukcji, a zadaniem ucznia jest stwierdzenie, czego jest to konstrukcja i dlaczego jest poprawna. 

Kolejne kroki konstrukcji przedstawiamy na poniższych diagramach.

krok 1

krok 2

krok 3

 

1) Co tu zostało skonstruowane? Jaka była treść zadania?

2) Uzasadnij poprawność tej konstrukcji.

3) Ułóż kolejne zadanie o odwróconej konstrukcji.

 

Powrót na górę strony