Do rysunków 3D w niebieskich ramkach użyto apletu www.javaview.de/ Można w nich manipulować myszą. |
Każda z poniższych brył wygląda jak mityczny Światowid, czyli posąg o czterech jednakowych twarzach patrzących w cztery strony świata. Rzeczywiście, każda z tych brył oglądana z każdej z czterech stron świata wygląda jednakowo. Zobacz.
Zapraszamy do zabawy w projektowanie własnych światowidów.
Na siatce n×n wyklikaj swój projekt P, t.j.
widok z profilu (lub 'en face', bo są jednakowe) projektowanej bryły.
Automat z sześcianu n×n×n
Pracownia projektowa światowidów
Projekt P (klikaj)
siatka n×n, n= <13
Wymiary:
Uwaga 1
Dla danego projektu P jest (zazwyczaj) wiele brył, które oglądane z czterech stron wyglądają jednakowo, tak jak P. Wśród nich są takie, które składają się z tylu bloków, z ilu kratek składa się P (b=p). Najprostsza z nich jest ustawiona nad przekątną podstawy sześcianu (zobaczysz ją na prawym rysunku, gdy odhaczysz opcję [max/min]). Jednak rzeźbiąc takie bryły, usuwamy za dużo bloków, również te, które nam nie przeszkadzają, bo nie psują projektu P.
Dalej będziemy zajmować się tylko tymi bryłami, które powstały według algorytmu:
Uwaga 2
Gdy projekt P nie jest symetryczny, można mieć wątpliwości, czy światowid z każdej strony wygląda jednakowo,
bo na przykład z przodu macha prawą ręką, a gdy patrzymy od tyłu - macha lewą. Tak już musi być. Podobnie jest podczas oglądanie się w lustrze. Zatem słowo 'jednakowe' oznacza tu
'identyczne' albo 'będące odbiciem symetrycznym' (względem płaszczyzny).
Uwaga 3
Gdy projekt P nie jest symetryczny, można zobaczyć, że jest kilka sposobów usuwania zbędnych bloków. Drugi sposób zobaczysz, zaznaczając opcję [sym]. Wtedy uzyskasz odbicie symetryczne światowida. Względem jakiej płaszczyzny?
Zadanie 1.
Dla podanego projektu P wyobraź sobie całego światowida i oblicz:
- pole p projektu P (jednostką jest kratka),
- liczbę b bloków, z których składa się cała rzeźba,
- pole ś całej rzeźby, nie zapomnij o polu 'od spodu' (jednostką jest kratka).
W powyższych podpunktach spróbuj wyznaczyć ogólne wzory w zależności od wymiaru siatki n.
Teraz podamy jeszcze trzy trudniejsze przykłady. Ostatni wymyśl samodzielnie.
Zadanie 2. Odpowiedz na poniższe pytania, gdy n = 5, to znaczy, gdy światowidy projektowane są na siatce 5 × 5.
a) Ile jest wszystkich światowidów, których pole ś = 6 [kratek]?
b) Ile jest wszystkich światowidów, których pole ś = 7 [kratek]?
c) Ile jest wszystkich światowidów, których pole ś = 8 [kratek]?
A jak jest ogólnie, to znaczy gdy światowidy projektowane są na siatce n×n?
Zadanie 3.
W Zadaniu 1. w każdym przykładzie ś jest liczbą parzystą. Czy tak jest zawsze?
Zadanie 4.
Wiadomo, że projekt P na siatce 4 × 4 ma:
- w dolnym wierszu 3 zaznaczone kratki,
- w następnym wierszu ma 4 zaznaczone kratki,
- w kolejnym - 2 kratki
- w najwyższym - 1 kratkę.
Czy na podstawie tych informacji można obliczyć:
a) liczbę bloków b?
b) pole ś ?
Zadanie 5. W Zadaniu 1. w niektórych przykładach mamy:
Zależność:
Spróbujmy zobaczyć, dla jakich projektów P ona zachodzi.
W pierwszej chwili może wydawać się, że ma to związek z wypukłością figury P.
I tak, i nie.
Nie, bo dla każdego projektu z rysunku obok zachodzi ta zależność, a żaden z tych projektów nie jest figurą wypukłą (co pokazują czerwone odcinki).
Jednak ma to związek z pewną odmianą wypukłości.
Powiemy, że figura (płaska) P jest poziomo wypukła, gdy każda prosta pozioma, która przecina P, przecina P wzdłuż odcinka.
To jeszcze nie wystarcza.
Może wydawać się, że:
to zachodzi związek: ś = 2n2 + 4 p .
To dalej nie jest poprawne. Dlaczego?
Poprawnie (ale niezbyt precyzyjnie) można powiedzieć:
i pewne poziome cięcie ma długość n,
to zachodzi związek: ś = 2n2 + 4 p.
Zamiast precyzować to sformułowanie, lepiej zajrzeć do wytwórni światowidów super3D.
A jeśli chcesz dowiedzieć się, jak obliczać objętości brył-światowidów, zajrzyj do tekstu Światowidy wielościenne.