Czy potrafisz wygrać?

Data ostatniej modyfikacji:
2016-02-8
Autor recenzji: 
Katarzyna Stelmach
studentka matematyki na UWr
Autor: 

Mirosław Dąbrowski - matematyk i dydaktyk, wykładowca na Uniwersytecie Warszawskim, autor podręczników szkolnych i materiałów pomocniczych dla nauczycieli

 

Wydawca: 

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Sp. z o.o.
Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa
tel. 801 220 555
e-mail: wsip@wsip.com.pl
https://www.wsip.pl

książka wznowiona w 2015 roku przez wydawnictwo Nowik
pod zmienionym tytułem "Gry matematyczne"
w serii "Pan Pytajnik"
Wydawnictwo Nowik, sp. j.
ul. Katowicka 39 p. 104, 45-061 Opole
tel. 77 4543604
e-mail: matma@nowik.com.pl
http://www.nowik.com.pl

 

W wydawnictwie Nowik z Opola ta sama książka ukazała się w 2015 roku pod zmienionym tytułem "Gry matematyczne (nie tylko dla klas I-III)", ISBN 978-83-62687-74-9.

Z pozoru jest to błaha, cienka książeczka, którą można w całości przejrzeć w pół godziny, tym bardziej, ze w środku jest dużo obrazków. Nic bardziej mylnego. Opisano w nich ponad 40 dwuosobowych gier strategicznych, nad  którymi można miło i z dużym pożytkiem spędzić dowolnie wiele czasu (zarówno w szkole jak i na wakacjach). Zasady gier są bardzo proste, a potrzebny sprzęt zawsze jest pod ręką (są to na ogół pionki w kilku kolorach, które łatwo można wykonać samemu, zapałki, sześcienne klocki  lub kartka papieru i ołówek). Rolą czytelnika jest znalezienie metody, która gwarantuje wygraną lub zapewnia remis.

Przykłady gier ułożone są według rosnącej trudności. Każdą z nich można zmodyfikować i na nowo poszukiwać zwycięskiej strategii. Z niektórymi grami (rozdział „Połącz w pary”) jest na odwrót - występują w różnych wariantach, ale stosuje się do nich ta sama strategia. Rozdziały „Gra o stu obliczach” oraz „Krewni i znajomi kółka i krzyżyka” to swoiste poradniki, jak szukać strategii wygrywającej i na co zwracać uwagę podczas analizowania gry. Autor pokazuje też, jak modyfikować znane gry i jak samodzielnie tworzyć nowe. Na końcu książki znajdują się wskazówki i opisy strategii wygrywających wybranych gier. Zatem po uważnej lekturze każdy ma szansę poznać chociażkilka gier, w które potrafi zawsze wygrać.

Książka przekonuje, że aby zagrać w fascynującą grę, nie potrzeba wiele i można to robić niemal wszędzie, w każdych warunkach i okolicznościach. Nawet banalną grę w kółko i krzyżyk można zmienić tak, aby stała się wciągająca na nowo. A przy okazji dobrej zabawy można stawiać sobie i innym ciekawe wyzwania intelektualne i trenować logiczne rozumowanie, które przyda się zarówno na lekcjach matematyki w szkole jak i w poważnym, dorosłym życiu.

 

Powrót na górę strony