Kazimierz Skurzyński - pracownik zakładu dydaktyki matematyki Uniwersytetu Szczecińskiego
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00
Książka anonsowana jako "materiały pomocnicze do nauczania matematyki" jest bogatym zestawem cytatów, złotych myśli, sentencji, anegdot i aforyzmów związanych z matematyką, jej twórcami oraz jej nauczaniem. Osobny rozdział poświęcony jest liczbom i ich występowaniu w mitach, religiach i szeroko pojętej kulturze różnych cywilizacji. Celem autora było wzbudzenie refleksji dotyczących istoty matematyki i jej wartości wychowawczych oraz kulturotwórczych u osób, które jej uczą lub są jej uczone.
Pozycję tę warto polecić do podręcznej biblioteczki każdego nauczyciela matematyki. Może być wykorzystana do humanizacji postrzegania matematyki przez uczniów, do przekonania ich o głębokich filozoficznych podstawach i walorach tej nauki oraz do ubarwienia lekcji tego przedmiotu lub podparcia własnych tez jakimś niekłamanym autorytetem. Niektóre zaś mądre, głębokie słuszne lub po prostu dowcipne uwagi o nauczaniu matematyki warto wziąć sobie do serca i stosować w praktyce. Autor książki przyznaje, że sam przez wiele lat gromadził prezentowane cytaty właśnie w takich celach.
Wadą książki jest bardzo uboga szata graficzna. Niektóre anegdoty zilustrowano rycinami portretów osób, które one dotyczą. Poza tym rysunków jest niewiele, są mało pomysłowe, "średniodowcipne" i słabo związane z tematyką, którą rzekomo ilustrują. Z pewnością nie dodają uroku książce. Wyjątek stanowi rysunek na okładce w ciekawy sposób przedstawiający wstęgę Möbiusa oraz (już mniej ciekawie) hiperboloidę obrotową.
Oto wybór cytatów z różnych rozdziałów książki.
O matematyce
- Matematyk nie rości sobie pretensji do ujawniania prawd absolutnych. Jego zdania są zawsze skromnymi wypowiedziami typu: "jeżeli..., to...". (Peter Rózsa)
- Istnieje tylko jedno źródło zepsucia w matematyce: jest nim motywacja uprawiania matematyki czymkolwiek innym niż ciekawością i dążeniem do zrozumienia. (Marek Kac)
- Gdyby Biblię pisał Platon, to niewątpliwie rozpocząłby w ten sposób: Na początku Bóg stworzył matematykę, a następnie niebo i ziemię, zgodnie z prawami matematyki. (Morris Kline)
O nauczaniu matematyki
- Ucząc, sami się uczymy. (Seneka)
- W matematyce umiejętności są znacznie ważniejsze niż wiadomości, dlatego w nauczaniu matematyki to, jak uczymy, może być ważniejsze od tego, czego uczymy. (Györgi Pólya)
- Matematyka jest raczej sztuką unikania rachunków niż sprawnością rachunkową. (Walter Benz)
O liczbach
- Trzy rodzaje przyjaciół: przyjaciel, przyjaciel przyjaciela, wróg wroga.
- Trzy razy pomyśl, potem zrób, a wyda czyn owoce,
nie będzie tylko próbą prób, trzy razy pomyśl, potem zrób. - Za siedmioma górami, za siedmioma rzekami, za siedmioma lasami siedzi krasnoludek i myśli: Jak stąd jest wszędzie daleko.