redakcja Tomasz Szymczyk - nauczyciel matematyki w V LO w Bielsku Białej, wychowawca wielu olimpijczyków
Autorami opracowań rozwiązań zadań jest grupa uczniów i nauczycieli bielskich liceów: Paulina Cholewik, Maria Dębska, Łukasz Drwięga, Bogusław Gardaś, Tomasz Szymczyk, Magdalena Węgrzyk
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00
Jest to I tom z serii Biblioteczka Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Matematycznej. II tom stanowi praca zbiorowa pod redakcją Waldemara Pompego pt. Matematyka. Poszukuję-odkrywam.
Trzeba mieć nadzieję, że następne pozycje z tej serii będą równie przydatne zarówno nauczycielom jak i uczniom zainteresowanym matematyką, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę i rozwinąć umiejętności rozwiązywania zadań odbiegających od szkolnych (tzn. podręcznikowych i egzaminacyjnych) standardów, a tym samym rozwinąć swoją sprawność i pomysłowość matematyczną.
W książce zebrano 128 zadań przygotowujących do konkursów matematycznych, które pogrupowano tematycznie. Dotyczą one:
- liczb parzystych i nieparzystych
- równań diofantycznych,
- kongruencji,
- części całkowitej i ułamkowej,
- kolorowania punktów płaszczyzny lub pól szachownicy,
- trójkąta równobocznego.
Każde z nich zostało opatrzone starannym szkicem rozwiązania, co bardzo ułatwia korzystanie ze zbioru. Poszczególne działy poprzedzają przydatne definicje i fakty lub garść informacji historycznych dotyczących danego tematu.
Oto kilka przykładowych zadań wybranych z tego zbioru.
rozdział "Parzyste-nieparzyste"
- Czy tablicę o wymiarach 5×5 można wypełnić szczelnie kostkami domina o wymiarach 1×2 tak, aby żadne dwie kostki nie nachodziły na siebie nawzajem?
- Piotr twierdzi, że istnieją cztery liczby naturalne, których suma i iloczyn są nieparzyste. Czy ma rację?
- Dany jest osiowosymetryczny wielokąt wypukły o 101 wierzchołkach. Wykazać, ze jego oś symetrii przechodzi przez jeden z wierzchołków.
rozdział "Równania diofantyczne"
- Czy istnieją trzy różne liczby pierwsze, których suma odwrotności jest naturalna?
- Rozwiązać w liczbach naturalnych równanie 2x+2y=2z.
- Wykazać, ze równanie x3+y3=z2 ma nieskończenie wiele pierwiastków w liczbach naturalnych.
rozdział "Kongruencje"
- Jaka jest cyfra jedności zapisu dziesiętnego liczby 5353 - 3333?
- Jaka jest reszta z dzielenia 7777 przez 5?
- Wykazać, że wśród liczb postaci 10n+3 występuje nieskończenie wiele liczb złożonych.
rozdział "Część całkowita i ułamkowa liczby rzeczywistej"
- Rozwiązać równanie x2 - [x] = 2.
- Wykazać, że (2+√3)2009 jest liczbą nieparzystą.
- Naszkicować zbiór {(x, y): [x]+[y]=3}.
rozdział "Kolorowanki - numerowanki"
- Każdy punkt płaszczyzny został pomalowany jednym z dwóch kolorów i obu kolorów użyto. Czy zawsze znajdą się dwa punkty tego samego koloru odległe o 2008?
- Każdy punkt płaszczyzny został pomalowany jednym z dwóch kolorów. Czy zawsze istnieją trzy parami różne punkty jednego koloru, z których jeden jest środkiem odcinka, którego końcami są dwa pozostałe?
- Na szachownicy 8×8 ułożono 21 klocków o wymiarach 3×1 tak, że każdy klocek pokrywa całkowicie 3 pola. Które pole pozostało wolne?
rozdział "Trójkąt równoboczny"
- W trójkącie ABC punkt M jest środkiem boku AB, a kąt ACB ma 120°. Udowodnić, że CM ≥ √3/6 · AB.
- W trójkącie ABC poprowadzono środkowe AD i BE. Kąty CAD i CBE mają po 30°. Wykazać, że trójkąt ABC jest równoboczny.
- Wykazać, że w sześciokącie wypukłym równokątnym sumy długości boków wychodzących z przeciwległych wierzchołków są równe.
rozdział "Matematyczny miks"
- Znaleźć najmniejszą liczę naturalną n taką, że n+1 dzieli się przez 200, a n-1 przez 9.
- Wykazać, że każdą dodatnią liczbę rzeczywistą można zapisać w postaci sumy dziewięciu liczb, których zapis dziesiętny składa się wyłącznie z zer i siódemek.
- Na każdej ścianie sześcianu zapisano liczbę naturalną, a w każdym wierzchołku iloczyn liczb z przyległych do niego ścian. Suma liczb zapisanych w wierzchołkach wynosi 2009. Ile wynosi suma liczb zapisanych na ścianach sześcianu?
- indywidualna praca z uczniem uzdolnionym
- zajęcia kółka matematycznego
- tematy obozów matematycznych