Sławomir Kopański - wieloletni nauczyciel i dyrektor Zespołu Szkół Hutniczych w Ostrowcu Świętokrzyskim, wychowawca wielu olimpijczyków
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00
Książka przedstawia autorski program nauczania matematyki w szkołach technicznych ukierunkowany na rozwijanie uzdolnień matematycznych oraz opisuje rozmaite formy pracy z takimi uczniami i organizowania między nimi matematycznego współzawodnictwa. Na uwagę zasługuje fakt, że propozycje te nie są adresowane do placówek elitarnych, z długimi tradycjami olimpijskimi. A przykład autora pokazuje, że upór i praca oraz stworzenie właściwego klimatu wokół nauczania matematyki mogą z przeciętnej szkoły w prowincjonalnym mieście uczynić "kuźnię olimpijczyków".
Oprócz cennych wskazówek wieloletniego praktyka bardzo przydatne mogą się okazać ciekawe zestawy zadań:
- pozwalające pozyskać potencjalnych uczestników koła matematycznego wśród uczniów klas pierwszych,
- uzupełniające prace domowe uczniów zainteresowanych matematyką,
- przeznaczone na spotkania koła matematycznego.
W książce zamieszczono też propozycje tematów samodzielnych prac badawczych uczniów oraz wykaz pozycji niezbędnych w szkolnej biblioteczce matematycznej. Niestety, większość to pozycje dziś już niedostępne na rynku i rzadkie w antykwariatach, a listy nie uzupełniono o aktualne wydawnictwa.
Zadania uzupełniające prace domowe uczniów dotyczą następujących tematów:
- powtórka wiadomości z gimnazjum,
- zadania matematyczne stanowiące swoiste łamigłówki logiczne,
- funkcje,
- równania i układy równań,
- trójmian kwadratowy,
- wielomiany,
- kombinatoryka,
- ciągi liczbowe,
- funkcje wykładnicze i logarytmiczne,
- funkcje trygonometryczne,
- figury płaskie,
- geometria przestrzenna,
- rachunek prawdopodobieństwa.
Zagadnienia do pracy koła matematycznego i towarzyszące im zestawy zadań dotyczą:
- podzielności liczb naturalnych (w tym twierdzenia Eulera i małego twierdzenia Fermata),
- równań i układów równań diofantycznych,
- kongruencji liczbowych,
- mniej znanych własności trójkąta (w tym twierdzeń: Cevy, van Aubela, Stewarda, Geronna, Menelaosa, Eulera, Desarquesa),
- zastosowań indykcji matematycznej,
- mniej znanych tożsamości algebraicznych,
- ciekawych nierówności algebraicznych,
- zastosowania rachunku wektorów do dowodzenia twierdzeń geometrycznych,
- liczb zespolonych i ich zastosowań w algebrze i geometrii.
Do wszystkich zadań (poza logicznymi) podano wskazówki, a do każdego działu - bibliografię.