Ingenious

Data ostatniej modyfikacji:
2015-10-7
Autor recenzji: 
Urszula Karbowska
nauczycielka w SP 1 Wrocław
Autor gry: 

Reiner Knizia - niemiecki projektant gier planszowych, jeden z najbardziej cenionych w branży, z wykształcenia matematyk (studia i doktorat w Ulm)

Wydawca: 

Fantasy Flight Games
http://www.fantasyflightgames.com

Dystrybutor: 

Bard. Centrum Gier
ul. Szewska 29/31, 50-001 Wrocław
tel. 71 341 74 72

 

Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00

 

Typ gry: 
logiczna
Wiek graczy: 
od 10 lat
Liczba graczy: 
1-4
Średni czas rozgrywki: 
40 minut
Stopień trudności, jeśli chce się grę wykonać samemu: 
1
Kluby: 

Nazwa gry oznacza po prostu "genialny" i taka właśnie jest ta gra. Została uznana za najlepszą grę umysłową 2005 roku. Ma proste zasady, a daje bardzo duże możliwości podczas rozgrywki. Jest bardzo dynamiczna. Można traktować ją jako samotnika (grę jednoosobową) lub grę towarzyską. Nigdy się nie znudzi. Od rozgrywki trudno się oderwać, a po jej zakończeniu od razu ma się ochotę na następną.

Gra jest bardzo estetycznie wykonana. Składa się z:

  • planszy z sześciokątnym polem do gry
  • woreczka ze 120 żetonami w kształcie podwójnych sześciokątów z różnymi kombinacjami kolorów
  • 4 kart punktacji
  • 24 znaczników w 6 kolorach
  • 4 stojaków na żetony

 

Historia: 

Gra wielokrotnie nagradzana m.in.

  • 2004 – nominacja do gry roku
  • 2005 – najlepsza gra logiczna w rankingu Mensy
  • 2006 – najlepsza gra rodzinna w rankingu gier planszowych Boardgamegeek.com

  

Skrót reguł gry: 
  • W zależności od liczby graczy zmienia się wielkość planszy (1 lub 2 osoby grają wyłącznie na polach białych, 3 osoby dodatkowo na jasnoszarych, a 4 osoby stosują w grze także pola ciemnoszare).
  • Gra rozpoczyna się od wylosowania przez każdego z graczy po 6 żetonów, które umieszczane są na stojakach.
  • Gracze układają na przemian swoje żetony na planszy, dopasowując wszystkimi kolorami tak, aby zdobyć jak największą liczbę punktów. W pierwszej kolejce gracze dokładają żetony do kolorów już znajdujących się na planszy.
  • Po wyłożeniu żetonu, dobierają z woreczka kolejny, aby na stojaku było ich stale sześć.
  • Obliczanie punktów odbywa się za 2 kolory na dokładanym żetonie. Liczymy punkty w pięciu prostych liniach odchodzących od jednego z kolorów.

Załóżmy, że sytuacja na fragmencie planszy wygląda tak, jak na pierwszym zdjęciu. Dokładamy żeton zielono-niebieski. Oto jakie mamy możliwości i ile możemy zdobyć punktów:

Wariant: , , ,

niebieskie - 3 pkt, zielone - 2 pkt

Dokładamy żeton fioletowo–zielony. Oto jakie mamy możliwości i ile możemy zdobyć punktów:

Wariant: , , ,

zielone - 4 pkt, fioletowe - 2 pkt

  • Punkty zaznacza się na otrzymanej karcie za pomocą kolorowych znaczników.
  • Ingenious ma pewien aspekt losowy. Nie zawsze na naszym stojaku pojawiają się wszystkie kolory, co powoduje nierównomierne przybywanie punktów. Jeżeli mamy w jakimś kolorze najmniej punktów i nie mamy żetonu z tym kolorem, możemy pokazać swoje żetony, odłożyć je i dolosować sześć nowych z woreczka. Daje to szansę na pojawienie się na naszym stojaku kolorów, w których mamy najmniej punktów.
  • Jeżeli na skali w jednym z kolorów zdobywamy 18 punktów, mamy możliwość wykonania dodatkowego ruchu, jednak zanim go wykonamy należy krzyknąć „Ingenious”.
  • Gra kończy się, gdy na planszy nie ma wolnych miejsc na wyłożenie kolejnych żetonów.
  • Wygranej nie gwarantuje zdobycie 18 punktów nawet w kilku kolorach. O kolejności zawodników decyduje liczba punktów zdobyta najsłabszym kolorem (im mniej punktów tym słabsze miejsce). W przypadku remisu sprawdzamy kolejny najsłabszy kolor itd. Natychmiastową wygraną daje tylko przemieszczenie wszystkich żetonów na ostatnie pole.
  
Strategia: 
  • Staraj się zdobywać punkty równomiernie, zaniedbanie punktów jednego z kolorów może doprowadzić do przegranej.
  • Staraj się przemyśleć dołożenie swojego żetonu, aby uzyskać jak najwięcej punktów.
  • Jeżeli, któryś z kolorów masz bardzo mocny np. zdobyłeś 18 punktów, staraj się go blokować, aby przeciwnicy nie mogli już do niego dokładać swoich żetonów i zdobywać punktów.

  

Powrót na górę strony