Młynek

Data ostatniej modyfikacji:
2015-11-5
Autor recenzji: 
Renata Boszko
nauczycielka matematyki
Wydawca: 

Piatnik

dystrybutor w Polsce:
Klukowski-Wilczyńscy s.c.
tel. 22 6423457, fax: 22 6439602
e-mail: info@piatnik.pl
http://www.piatnik.pl

dystrybutor we Wrocławiu:
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00

 

Dystrybutor: 

 

 

Typ gry: 
strategiczna
Wiek graczy: 
7+
Liczba graczy: 
2
Średni czas rozgrywki: 
15 minut
Stopień trudności, jeśli chce się grę wykonać samemu: 
1

 

Każdy na pewno słyszał o młynku, bo to bardzo popularna gra i jedna z najstarszych, jakie istnieją. Odkrycia archeologiczne wykazały, że była znana w różnych rejonach świata. Plansze do młynka odkryto w grobach z epoki brązu, więc sądzi się, że pełniły wówczas rolę magicznych amuletów. W średniowieczu w młynek grano często na ziemnej planszy wyciętej w torfie. To o niej pisał Szekspir w „Śnie nocy letniej”:
Opustoszały owczarnie pośród pól zalanych,
Kruki ledwo mogą latać, padliną obżarte,
A błoto pokryło pole do gry w młynek...

Gra rozwija umiejętności budowania strategii i przewidywania ruchów przeciwnika. Jej celem jest zablokowanie lub zbicie jego pionków.

Młynek sprzedawany jest na ogół w duecie z inną grą (najczęściej z warcabami), której plansza znajduje się na odwrocie planszy młynka. W wersji klasycznej na planszy znajdują się trzy współśrodkowe kwadraty (mały, średni i duży) ustawione tak, że ich linie przekątniowe pokrywają się. W zestawie jest też po 15 jasnych i ciemnych pionków oraz instrukcja.

 

Na bokach kwadratów rozmieszczone są 24 okrągłe pola (w wierzchołkach i środkach boków). Narysowane są też 4 linie łączące środki odpowiednich boków z różnych kwadratów. Wzdłuż wszystkich linii łączących pola wykonywane są ruchy. Każdy z graczy dysponuje dziewięcioma pionkami w swoim kolorze i próbuje nimi zablokować pionki przeciwnika tak, by nie mógł wykonać żadnego ruchu, lub zbić 7 z nich.

Do gry w młynek używa się także innych plansz, a w zależności od kształtu planszy gra ma różne odmiany:

  • młynek rozbudowany – plansza z dodatkowymi 4 półprzekątnymi łączącymi odpowiednie wierzchołki z różnych kwadratów
  • mały młynek – plansza ma tylko 9 pól umieszczonych w wierzchołkach i środkach pojedynczego kwadratu, 6 linii to boki kwadratu i linie łączące przeciwległe środki (gra się 6 pionkami, po 3 na gracza, zwycięża ten, kto pierwszy ustawi młynek, czyli 3 pionki w linii)
  • młynek ślimak – plansza przypomina dziecięcy wiatraczek, składa się z 22 linii i 29 pól (gra się 24 pionkami, po 12 na gracza)
  • młynek pięciokątny – plansza na bazie 5 współśrodkowych pięciokątów foremnych wpisanych kolejno jeden w drugi, ma 30 linii i 30 pól (udział 2-5 graczy, którzy w zależności od ich liczby otrzymują po 12, 8, 6 lub 5 pionków w swoich kolorach)
  • młynek sześciokątny – plansza na bazie 3 współśrodkowych sześciokątów, ma 18 linii wyznaczonych przez boki i i 6 linii łączących środki boków, co daje 36 pól (gra się 26 pionkami, po 13 dla każdego z graczy)

 

Skrót reguł gry: 
  • Gracze losowo wybierają rozpoczynającego.
  • Partia składa się z trzech etapów: rozstawiania pionków, rozgrywki właściwej oraz rozgrywki trzema pionkami.
  • Na początku gracze na zmianę ustawiają swoje pionki na polach planszy.
  • Następnie w swojej turze gracz przesuwa jeden z pionków wzdłuż zaznaczonej linii na sąsiednie pole, o ile jest wolne.
  • Pionki przeciwnika mogą być zbijane. Jeśli jednemu z graczy uda się ustawić "młynek", tzn. trzy pionki na jednej z narysowanych linii, może zabrać z planszy jeden z pionków przeciwnika. Jeśli w swoim ruchu gracz ustawi "podwójny młynek" - może zbić dwa pionki przeciwnika. W klasycznej wersji gry "podwójny młynek" jest możliwy tylko na etapie ustawiania pionków na planszy.
  • Jeśli jednemu z graczy zostaną tylko trzy pionki, rozpoczyna się trzeci etap gry. Od tej pory w swojej turze może on przestawić dowolnie wybrany ze swoich pionków na dowolnie wybrane wolne pole (tzn. nie ma obowiązku poruszania się wzdłuż linii).
  • Gra kończy się, gdy jeden z zawodników nie może wykonać ruchu lub gdy pozostaną mu tylko dwa pionki (i nie będzie mógł utworzyć młynka).
  • Wygrywa osoba, która zdobyła więcej pionków przeciwnika.
  • Czasami stosuje się zasadę, że nie wolno wracać pionkiem na pole, z którego ten pionek przyszedł w poprzednim ruchu. Zmusza to graczy do budowania nowych młynków, zamiast korzystania dwukrotnie z tych samych.

 

Powrót na górę strony