Qubix

Data ostatniej modyfikacji:
2015-10-7
Autor recenzji: 
Renata Boszko
nauczycielka matematyki
Autor gry: 

Adam Kałuża (ps. Folko) - znany w kraju u na świecie polski projektant wielu gier planszowych (zwany polskim Knizią), redaktor portali i czasopism poświęconych grom planszowym

 

Wydawca: 

Granna Sp. z o.o.
ul. Księcia Ziemowita 47,
03-788 Warszawa
tel. 22 677 21 29, fax: 22 677 21 25
http://www.granna.pl

 

Dystrybutor: 

Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00

 

Typ gry: 
strategiczna
Wiek graczy: 
7+
Liczba graczy: 
2-5
Średni czas rozgrywki: 
20 minut
Stopień trudności, jeśli chce się grę wykonać samemu: 
4

Gra łączy dziecięcą radość budowania konstrukcji z drewnianych klocków z dojrzałą satysfakcją, jaką daje logiczne myślenie, planowanie i realizacja zamierzonych celów. Przeznaczona dla starszych dzieci, młodzieży i dorosłych. Rozwija wyobraźnię przestrzenną. Gracze tworzą budowle na planszach swojej i przeciwników, co wzbudza emocje związane z rywalizacją i współdziałaniem. Za ułożenie poprawnego układu klocków otrzymują punkty. Wygrywa osoba, która zdobędzie najwięcej punktów.

Qubix wywołuje miłe skojarzenia z dzieciństwem, gdyż polega na układaniu drewnianych, kolorowych klocków. Celem nie jest jednak tworzenie wymyślnych konstrukcji, a zdobywanie punktów za zrealizowanie konkretnych układów. Zadanie to tylko pozornie wydaje się proste. W czasie gry trzeba uważnie obserwować sytuację na kilku planszach (swojej i przeciwników) oraz planować ruchy kilka kroków naprzód, biorąc poprawkę na to, że inni gracze mogą pokrzyżować nam szyki i na to, że klocki układamy na ograniczonej powierzchni. Na każdej planszy znajduje się pole budowy, czyli kwadrat 3×3, magazyn podręczny, czyli prostokąt 1×3, oraz sześć wzorów punktowanych układów do zrealizowania. Zawodnicy wybierają swój kolor (planszy i znacznika), a pionki ustawiają na początku planszy punktacji.

W kartonowym, solidnym pudełku znajdziemy 5 dwustronnych plansz, 75 drewnianych klocków w pięciu kolorach, 5 sześciennych pionków stanowiących znaczniki punktacji i planszę punktacji, po której te pionki się poruszają oraz instrukcję. Zestaw klocków składa się z 40 sześcianów jednostkowych (po 8 w każdym kolorze), 20 prostopadłościanów 1×1×2 (po 4 w każdym kolorze) i 15 prostopadłościanów 1×1×3 (po 3 w każdym kolorze). Komplet klocków w jednym kolorze zawiera zatem 8 sześcianów oraz 4 średnie i 3 duże prostopadłościany.

Gra rozwija wyobraźnię przestrzenną, kształci umiejętność koncentracji, spostrzegawczość, zdolność strategicznego myślenia i analizowania sytuacji oraz podejmowania decyzji. Jest pozbawiona elementów losowości. Jej przebieg, zakończenie i wynik zależą wyłącznie od uczestników.

 

Skrót reguł gry: 
  • Przed rozpoczęciem gry wszystkie klocki układa się na środku stołu w stos w kształcie sześcianu (tzw. magazyn główny) według podanego w instrukcji wzoru lub według własnego uznania,  z tym że większe klocki należy układać w trzech dolnych warstwach.

  • W trakcie gry uczestnicy pobierają klocki z magazynu głównego, ale tylko takie, do których jest dostęp przynajmniej z jednego boku lub od góry. Nie można wziąć klocka, na którym leży inny klocek.

  • Na polu budowy i w magazynie podręcznym klocki należy układać poziomo (podstawą ma być ściana o największym polu).

  • W swojej turze gracz może pobrać klocek z magazynu głównego i położyć go na polu budowy (swoim lub przeciwnika) albo w swoim magazynie podręcznym. Może też pobrać jeden lub więcej klocków ze swojego magazynu i wyłożyć je na polu budowy (swoim lub przeciwnika).
  • Maksymalna wysokość budowanej konstrukcji to 3 warstwy. Nie można rozpocząć kolejnej warstwy, jeśli poprzednia nie jest kompletna.

  • Wykładając klocki na pole budowy, gracze próbują utworzyć wzór przedstawiony na karcie (swojej lub przeciwnika). Nad każdym wzorem podane są dwie liczby (np. 3/2) oznaczające punkty, które należy przyznać za ułożenie danej konfiguracji. Gracz, któremu udało się stworzyć dany wzór, otrzymuje tyle punktów, ile wskazuje pierwsza liczba. Ponadto jeżeli zrobił to na karcie przeciwnika, właściciel karty otrzymuje tyle punktów, ile wskazuje druga liczba.

  • Układ jest punktowany, jeśli zostanie stworzony z klocków w jednym kolorze. Nie muszą one leżeć w tej samej warstwie, bo wzór ocenia się, patrząc na planszę z góry i z dokładnością do obrotu.

  • Jeśli w swoim ruchu gracz dołożył klocek, ale nie ułożył żadnego wzoru, nie otrzymuje punktów.
  • Gra kończy się w chwili, gdy żaden z graczy nie może wykonać ruchu.

Możliwe są modyfikacje gry w wersji dla dwóch osób przez dołożenie trzeciej neutralnej karty. W trakcie takiej rozgrywki obowiązują zwyczajne zasady oraz dodatkowa - jeśli któryś z graczy stworzy punktowany układ na neutralnej karcie, otrzymuje tyle punktów, ile wskazuje pierwsza liczba, zaś jego przeciwnik tyle, ile wskazuje druga.

 

Powrót na górę strony