EUROGENIUS GROUP s.r.o.
Kukučínova 2043, 069 01 Snina, Słowacja
tel./faks: 00421 57 762 29 82
e-mail: info@geniuslogicus.eu
strona domowa konkursu
W roku szkolnym 2015/16 konkurs został zawieszony.
To najnowszy z konkursów odbywających się on-line organizowanych przez portal Genius Logicus, w którym uczniowie z kilkunastu krajów Europy środkowo-wschodniej ćwiczą zapamiętywanie, przechowywanie, przetwarzanie i przypominanie sobie informacji oraz wzmacniają koncentrację i poszerzają zasób słownictwa. Adresatami są dzieci w wieku od 10 lat, gimnazjaliści i młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych. Zawodnicy są podzieleni na 4 kategorie wiekowe.
Konkurs ten wyróżnia fakt, że dzięki zabawnym i ciekawym zadaniom uczestnicy mogą poznać i przećwiczyć różne techniki usprawniania pamięci, zwiększyć jej zakres i trwałość. W większości zadań przez ustalony czas (1-2 minuty) pojawia się informacja tekstowa lub obrazkowa do zapamiętania. Często towarzyszą jej propozycje technik, jakie można zastosować. Następnie uczestnik musi odpowiedzieć na pytania lub wykonać polecenie, którego wynik zależy od zapamiętanych szczegółów. Są również zadania służące poszerzaniu słownictwa, np. tworzenie antonimów lub podawanie nazw przedmiotów o wskazanych cechach. W teście jest ok. 10 zadań o zróżnicowanej trudności. Czas na ich wykonanie wynosi 40 minut. Za rozwiązania poszczególnych zadań można otrzymać od 1 do 10 punktów. Nie ma punktów karnych za błędne odpowiedzi.
Treści zadań podane są w językach narodowych. Niestety, w przypadku języka polskiego tłumaczenie jest bardzo niestaranne, wiele jest błędów gramatycznych, co może utrudniać rozwiązanie niektórych zadań, ale na ogół jest tylko irytujące. Podobnie jest z regulaminem i informacjami o konkursie.
Portal oferuje premie i zniżki w opłatach w zależności od liczby uczniów zgłoszonych z danej szkoły oraz w zależności od liczby wybranych konkursów (w ofercie są jeszcze m. in. Genius Logicus i Genius Matematicus). Wśród zawodników startujących w co najmniej trzech konkursach losowane są nagrody rzeczowe, a najlepsi uczestnicy co najmniej trzech konkursów, wchodzą do „Galerii sławy" i również otrzymują nagrody rzeczowe.
Portal Genius Logicus organizuje konkursy łamigłowkowe i logiczne od 2005 roku. Biorą w nich udział szkoły z 16 państw: Słowacji, Czech, Polski, Węgier, Słowenii,Chorwacji, Rosji, Rumunii, Białorusi, Ukrainy, Kazachstanu, Estonii, Łotwy, Litwy, Bułgarii i Turcji. Konkurs Genius Memoria odbywa się od roku szkolnego 2014/15.
- Konkurs odbywa się w 4 kategoriach wiekowych: uczniowie młodsi (10-11 lat), uczniowie starsi (12-13 lat), młodsi studenci (14-15 lat), starsi studenci (powyżej 16 lat).
- Szkoła wyznacza spośród nauczycieli koordynatora zawodów, który zgłasza uczestników.
- Opłatę za konkurs należy wpłacić na rachunek podany na stronie organizatora.
Szkoły otrzymują premie i zniżki w zależności od liczby uczniów oraz liczby konkursów z portalu Genius Logicus, w których biorą udział. - Konkurs rozgrywany jest za pośrednictwem internetu w warunkach kontrolowanej samodzielności i limitowanego czasu. Trwa 40 minut.
- Zawodnicy rozwiązują około 10 zadań, za które otrzymują od 1 do 10 punktów. Za brak odpowiedzi lub błędną odpowiedź jest 0 punktów.
- Większość zadań poprzedzona jest informacją w formie obrazka lub tekstu, które pokazują się przez określony czas (1-2 minuty). Następnie pojawia się polecenie, które należy wykonać.
- Zwycięzcy zostają wybrani na podstawie sumy uzyskanych punktów. W razie remisu decyduje czas rozwiązania testu.
- Wśród uczestników, którzy wezmą udział w co najmniej w trzech konkursach organizowanych przez Portal, losowane są nagrody rzeczowe. Najlepsi, którzy osiągną przynajmniej 80% możliwych do zdobycia punktów w co najmniej trzech konkursach, wchodzą go „Galerii sławy" i otrzymują nagrody rzeczowe.
UCZNIOWIE MŁODSI (10-11 lat)
1. (3 pkt) Podaj antonimy (słowa o przeciwnym znaczeniu) następujących wyrazów: gładki, mniej, okrągły, wszystko, wolny, ubierać się, mężczyzna, lato, wyjście, niski, pełny, otworzyć, nad, krajowy, za, pytanie, teoria, zadanie.
2. (5 pkt) Przez 2 minuty obserwuj planszę z obrazkami. Następnie na pustej planszy zaznacz w odpowiednich polach (wpisz nazwę lub narysuj), co zapamiętałeś. Pomocne może być stworzenie historyjki wiążącej obrazki.
UCZNIOWIE STARSI (12-13 lat)
1. (3 pkt) Podaj 3 przykłady przedmiotów, które są jednocześnie:
- miękkie i słodkie
- gładkie i twarde
- zimne i chrupiące
- brzydko pachnące i bezbarwne
- mokre i ostre
- białe i miękkie
- czerwone i ciepłe.
2. (3 pkt) Przez 2 minuty przyjrzyj się następującym znakom, a potem odpowiedz na pytania.
- Czy był tam księżyc?
- Czy była tam klepsydra?
- Czy były tam 2 emotikony, ale tylko jeden się uśmiechał?
- Ile ramion miała gwiazda?
- Czy nożyce były rozchylone?
MŁODSI STUDENCI (14-15 lat)
1. (3 pkt) Panowie Dušek, Pročko, Tušík i Zubko spotykają się regularnie w mieszkaniu pianisty Benjamina. Wiemy o nich, że:
- Benjamin nie nazywa się Zubko,
- Dušek ma imię Dušan,
- Zubko pracuje jako mechanik,
- Tomasz jest technikiem,
- Tušík gra na wiolonczeli,
- skrzypek jest magazynierem,
- Ludovit gra na trąbce,
- Benjamin jest nauczycielem.
Podaj następujące informacje o każdym z panów: imię, nazwisko, zawód, instrument muzyczny.
2. (3 pkt) Masz 2 minuty na uważne przeczytanie i zapamiętanie nazw obiektów uporządkowanych wg kategorii. Pomocna może wizualizacja poszczególnych pozycji.
- środki transportu: autobus, samochód, samolot, pociąg,
- owoce: gruszka, jabłko, pomarańcza, czereśnia,
- kwiaty: stokrotka, tulipan, róża, lawenda,
- naczynia kuchenne: garnek, sztućce, miska, filiżanka,
- zwierzęta: pies, kot, owca, zając,
- jedzenie: szynka, chleb, kołacz, jogurt,
- meble: łóżko, szafka, stół, krzesło.
A teraz odpowiedz na pytania.
- Czy wśród kwiatów były dzwonki?
- Czy wśród zwierząt były żyjące na wolności?
- Czy wśród środków transportu były pojazdy szynowe?
- Co ze wszystkich rzeczy można zjeść?
- Czy na liście było krzesło?
- Które z owoców mogą być czerwone?
- Czy wśród naczyń kuchennych był talerz?
STARSI STUDENCI (powyżej 16 lat)
1. (3 pkt) Masz 2 minuty na zapamiętanie informacji o zaginionych osobach.
- Milena – wiek 67 lat, była ubrana w brązowy płaszcz i beżową chustę, ma długie, brązowe włosy zaplecione w warkocz.
- Piotr - wiek 81 lat, ubrany był w kraciastą koszulę, pracuje jako magazynier, mieszka w Bratysławie.
- Marek – wiek 7 lat, ubrany był w zielone szorty i białą koszulkę, miał plecak, przebywał z rodzicami na wczasach nad morzem.
- Teresa – wiek 57 lat, ubrana była w czerwoną spódnicę i niebieski kapelusz, pracuje jako sprzedawczyni, miała przy sobie 140 euro.
A teraz odpowiedz na pytania:
- Ile zaginionych osób jest płci żeńskiej?
- Ilu wśród zaginionych jest mężczyzn?
- Kto jest najstarszy?
- Gdzie zgubił się 7-letni chłopiec?
- Co miała przy sobie sprzedawczyni?
- Gdzie mieszka 81-letni mężczyzna?
- Kto jest młodszy od Teresy?
- Co miał przy sobie Marek?
- Co pomoże rozpoznać Marka?
2. (1 pkt) Uważnie przeczytaj następujący ciąg liczb i postaraj się je zapamiętać. Masz na to 2 minuty. Pomocne może być podzielenie całości na krótsze fragmenty (po dwie, trzy lub cztery cyfry) i przypisanie im jakichś znaczeń (np. daty urodzenia, numeru domu, rozmiaru butów, numeru tramwaju). Później wypisz zapamiętane liczby, zachowując ich kolejność.
5 8 7 9 5 3 2 7 8 6 5 0 0 9