Gimnazjum nr 5 im. Cypriana Kamila Norwida
ul. Pawłowa 15, 53-604 Wrocław
tel. 71 343 03 10
e-mail: gimnazjum5_wroclaw@op.pl
http://gimnazjum5.pl
zgłoszenia - do 13 kwietnia 2015
zawody - 17 kwietnia 2015, godz. 9:00-12:00 w GM 5 Wrocław
warsztaty nagrodowe -
Są to zawody drużynowe adresowane do uczniów klas IV–VI szkół podstawowych z regionu wrocławskiego. Ich celem jest popularyzacja matematyki. Szkoła zgłasza 5-osobową drużynę (3 zawodników i 2 kibiców). Konkurs składa się z dwóch części. W pierwszej zawodnicy rozwiązują w wyznaczonym czasie zadania, a kibice łamigłówki oraz prezentują przygotowane wcześniej stroje, transparenty i hasła dopingujące ich szkolnych kolegów. W drugiej części zawodnicy i kibice nadal rozwiązują zadania. Mają one charakter krzyżówek, rebusów, kwadratów magicznych, szyfrów i bajek matematycznych. Jury ocenia pracę jednych i drugich. Zwycięża drużyna, która wraz ze swoimi kibicami zdobędzie najwięcej punktów. Otrzymuje ona nagrodę, a wszyscy uczestnicy - pamiątki. Konkurs przebiega w atmosferze zabawy i współzawodnictwa. Od 2014 roku główną nagrodą jest udział klas ze zwycięskiej szkoły w wykładzie popularnonaukowym w Instytucie Matematycznym UWr.
Zawody odbywają się od 2004 roku. Od tego czasu w konkursie wzięły udział 23 szkoły wrocławskie, a w X edycji 11. Oto zwycięzcy kolejnych edycji:
♦ 2004 - SP 68 ♦ 2005 - SP 63 ♦ 2006 - SP 63 ♦ 2007 - SP 97 ♦ 2008 - SP 58 ♦ 2009 - SP 71 ♦ 2010 - SP 68 ♦ 2011 - SP ?? ♦ 2012 - SP 24 ♦ 2013 - SP 80 |
♦ 2014 - SP 63 ♦ 2015 - SP 63 |
- Konkurs trwa w godz. 9:00-12:00.
- W pierwszej części trzyosobowe drużyny rozwiązują 3 zadania w ciągu 30 minut. W tym samym czasie zespoły kibiców rozwiązują łamigłówki i krzyżówki matematyczne.
- Rozwiązania są oceniane na bieżąco przez komisje zadaniowe. Za prawidłowe rozwiązania punkty zdobywają zarówno zawodnicy jak i kibice.
- Po pierwszej części konkursu następuje prezentacja i ocena przez jury strojów, transparentów i haseł dopingujących, przygotowanych przez poszczególne szkoły. Liczy się pomysłowość i jakość prezentacji, a także zachowanie drużyny.
- W drugiej części drużyny i zespoły kibiców rozwiązują zadania.
- Zwycięża drużyna, która wraz ze swoimi kibicami zdobędzie najwięcej punktów. W przypadku remisu przewidziana jest dogrywka.
- Wyniki są ogłaszane zaraz po zakończeniu konkursu. Zwycięska drużyna otrzymuje nagrody i dyplomy, a pozostali uczestnicy - pamiątki.
- Zwycieska szkoła zdobywa prawo do uczestnictwa w warsztatach organizowanych w Instytucie Matematycznym UWr.
1. W diagramie uzupełnij brakujące cyfry w taki sposób, aby każda liczba znajdująca się wyżej była dzielnikiem wszystkich liczb znajdujących się niżej od niej.
2. Janek ma trzy patyczki: czerwony, niebieski i zielony. Ich długości podane w przypadkowej kolejności to: 2 cm, 3 cm i 5 cm. Za pomocą każdego z tych patyczków zmierzył długość krawędzi stołu. Zielony zmieścił się 75 razy, niebieski 5 razy, a czerwony też całkowitą liczbę razy. Ile razy zmieścił się wzdłuż stołu czerwony patyczek? Odpowiedź uzasadnij.
3. Ola, Jacek i Ewa czekają na przystanku tramwajowym. Na ile sposobów mogą oni wsiąść do tramwaju złożonego z dwóch wagonów? Odpowiedź uzasadnij.