Alicja Kozłowska-Brzoza
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00
Chcąc urozmaicić lekcje, ułatwić słabszym uczniom zrozumienie matematyki czy rozwijać zainteresowania uczniów zdolniejszych, warto stosować różne metody aktywizujące. W szkole podstawowej najlepiej sprawdzają się gry i zabawy. Z powodzeniem można je też stosować w gimnazjum. Jest to świetna pomoc dla nauczycieli, rodziców, terapeutów a także samych uczniów.
W serii "Gry i zabawy matematyczne" ukazały się cztery książki zawierające po kilkadziesiąt przykładów gier i zabaw dydaktycznych przeznaczonych dla przedszkolaków, uczniów klas I-III SP, uczniów klas IV-VI SP oraz gimnazjalistów. Pozwalają one w niekonwencjonalny sposób przekazać wiedzę, utrwalić ją i sprawdzić jej opanowanie. Pomysły z książki można wykorzystać w świetlicy, na wakacjach, w celu urozmaicenia lekcji lub zajęć kółka matematycznego oraz do zmotywowania ucznia do dodatkowej pracy w domu, jeśli sytuacja tego wymaga. W formie gier i zabaw nawet słabsi uczniowie mogą polubić matematykę.
Książki Krystyny Wojciechowskiej "Gry i zabawy matematyczne w przedszkolu" oraz "Gry i zabawy matematyczne dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej" opisano w dziale Nauczanie początkowe.
Gry i zabawy matematyczne dla uczniów szkoły podstawowej
Książka zawiera 50 gier i zabaw dydaktycznych dla uczniów klas IV-VI SP (a wprowadzając zmiany reguł, można tworzyć kolejne), zebranych podczas wieloletniej pracy dydaktycznej autorki. Nie wymagają one specjalnego wyposażenia. Proponowane gry dotyczą następujących treści nauczania:
- doskonalenia umiejętności rachunkowych,
- cech podzielności,
- ułamków zwykłych i dziesiętnych,
- figur geometrycznych i ich własności,
- równań i nierówności,
- układu współrzędnych.
Każda gra może być realizowana w kilku wersjach: szkolnej i domowej, łatwiejszej i trudniejszej oraz w wersji "na szóstkę". Wersja domowa może być ciekawą alternatywą dla tradycyjnego zadania domowego. Uczniów zachęcają już same nazwy gier, np.: Latająca tabliczka, Olbrzymy i krasnoludki, Skąpcy, Trzy korony, Bumerang, Telegraf, Głuchy telefon czy Budowanie zamku. Wiele gier odnosi się do sytuacji z życia codziennego, np.: Superkucharz - zabawa w robienie dla całej klasy drugiego śniadania za 100 zł, ćwicząca przy okazji rachunki na liczbach dziesiętnych, Konkurencja - zabawa w dwa konkurujące sklepy, które kuszą klientów obniżkami cen, ćwicząc obliczenia procentowe, Bankowiec - zabawa w inwestowanie pieniędzy w różnych bankach oraz obliczanie odsetek.
Nowe gry i zabawy matematyczne dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum
Książka zawiera ponad 70 gier i zabaw dydaktycznych dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjalistów (a wprowadzając zmiany reguł, można tworzyć kolejne), zebranych podczas wieloletniej pracy dydaktycznej autorki. Nie wymagają one specjalnego wyposażenia. Prezentowane w zbiorze gry dotyczą następujących treści nauczania:
- rachunków na liczbach całkowitych i ułamkach,
- potęgowania i pierwiastkowania,
- procentów,
- wyrażeń algebraicznych,
- równań i nierówności,
- własności figur geometrycznych,
- układu współrzędnych,
- przyporządkowań i funkcji.
Zalety:
- Gry nie wymagają dodatkowych rekwizytów. Do większości wystarczy kreda i tablica lub kartka i długopis.
- Na końcu każdej z książek zamieszczony jest bardzo pomocny indeks, podający umiejętności ćwiczone w danej grze i przypisanie tej gry do danej klasy.