Zad. 1. Na kartce papieru formatu A4 narysowano odcinek. Zagnij ją w taki sposób, aby uzyskać odcinek do niego równoległy. Opisz zastosowaną procedurę i uzasadnij jej poprawność. Jakie są walory dydaktyczne tego zadania?
Zad. 2. Rozwiąż zadanie na poziomie klasy IV szkoły podstawowej, nie używając metod szkolnej algebry. W witrynie sklepu rowerowego wystawiono monocykle, bicykle i tricykle. Laura policzyła, że jest tam 7 siodełek i 13 kół, a bicykli jest nie mniej niż tricykli. Ile monocykli było w tej witrynie?
Zad. 3. Jaką cyfrę należy wpisać w miejsce X, aby rok 444777888555309X200 był przestępny? Jakie informacje są potrzebne do rozwiązania tego zadania? Uzasadnij wykorzystane twierdzenia na poziomie klasy IV szkoly podstawowej.
Pytanie
Czy na pewno zadania grudniowe dotyczą kl. IV? Przyjmuje się, że cechy podzielności wprowadza się dopiero w klasie V.
Odp.
Powyższa uwaga nie ma związku z zadaniem. W poleceniu podano, aby wytłumaczyć pewne zagadnienia na poziomie kl. IV SP (tzn. na jak najniższym możliwym). Nie jest istotne, kiedy wprowadza się to zagadnienie. Licealistom też można tłumaczyć coś na poziomie szkoły podstawowej, nie używając pojęć z matematyki licealnej.