Zad. 1. Oto kilka działań z tabliczki mnożenia zapisanych w używanym na wyspie Nowa Gwinea języku aghu.
a) bidikuma · bidikuma = aghu-bigi bidikuma
b) okuomu · bidikuma = bidikuma-bidikuma
c) okuomu · okuomu = sigiane
d) okuomasike · okuomasike = bidikuma-sigiane
e) bidikuma-fasike · bidikuma = aghu-bigi bidikuma-bidikuma
f) bidikuma · sigiane = aghu-bigi
A) Zapisz te działania cyframi.
B) Jaką liczbą jest bidikuman-okuomasike?
C) Zapisz w aghu liczby 1 i 7.
Zad. 2. Jeden z liczebników użytych w zad. 1 można przetłumaczyć jako „cały człowiek”. Który to liczebnik? Które z użytych w tym zadaniu słów oznaczają: a) ręka, b) człowiek, c) mały palec?
Zad. 3. Jakie polskie słowo: a) zaczyna się, b) kończy się najdłuższym ciągiem spółgłosek?
W tym miesiącu punkty zdobyli:
- 3 - Aleksandra Bujny ULO Gdańsk, Daria Bumażnik - chemik z Piechowic, Krystyna Lisiowska - redaktor z Warszawy,
- 2,5 - Elżbieta Grzechnik - emerytowana nauczycielka z Radomia, Łukasz Rogalski - student matematyki stosowanej na PCz, Tomasz Tomiczek - nauczyciel z Lipowej,
- 2,25 - Maciej Karwik V LO Gdańsk, Andrzej Piasecki - administrator IT z Oleśnicy, Marek Raczunas - informatyk z Gdańska,
- 1,25 - Ignacy Włodarski SP 36 Wrocław.
Zad. 1. A. a) 5·5 = 25, b) 2·5 = 10, c) 2·2 = 4, d) 3·3 = 9, e) 6·5 = 30, f) 5·4 = 20
B. 8
C. 1 = fasike, 7 = bidikuman-okuomu
Zad. 2. Liczebnik, który można przetłumaczyć jako „cały człowiek” to aghu-bigi (20 - to wszystkie palce człowieka).
a) ręka – bidikuma (5 palców)
b) człowiek – aghu (jest to też nazwa języka)
c) mały palec – sigiane
Zad. 3. Spółgłoski na początku słowa:
- 6, np. chrzczę, wszczniesz, szczknij, spstrzony
Spółgłoski na końcu słowa:
- 5, np. barszcz, świerszcz.