Zad. 1. Do czego służy w nauczaniu matematyki BIDMAS?
Zad. 2. Uczeń twierdzi, że prawo kolejności działań nakazuje wykonywać odejmowanie przed dodawaniem. Uzasadnia to tak:
Pierwsze w kolejności wykonywania działanie można wstawić w nawias, pozostawiając resztę bez zmian, np. 2+3·4 = 2+(3·4). Analogicznie mamy 2+3–2 = 2+(3–2) = 3. Gdyby najpierw wykonywać dodawanie, otrzymalibyśmy -2+3 = -(2+3) = -5, a przecież -2+3 = (-2)+3 = 1, czyli pierwsze należy wykonać odejmowanie przed dodawaniem.
Czy uczeń ma rację? Jeśli nie, to jaki popełnia błąd?
Zad. 3. Jak ocenić (w skali 1-5) rozwiązanie ucznia? Uzasadnij przyznaną ocenę.
W tym miesiącu punkty zdobyli:
- 2,5 - Karolina Kochanowska z Lublina, Zdam Wrzesiński - terapeuta z Bielska-Białej,
- 1,75 - Tomasz Tomiczek - nauczyciel z Lipowej.
Zad. 1. To mnemotechniczny akronim do zapamiętania kolejności działań. Niestety, działa tylko w języku angielskim i w polskim nie ma swojego odpowiednika (za dużo spółgłosek w polskich nazwach działań i jeszcze dzielenie z dodawaniem zaczynają się tą samą literą). Wersja angielska daje łatwe do zapamiętania, znane wszystkim uczniom i stosowane w wielu podręcznikach słowo-klucz: BIDMAS = Brackets-Indices-Division-Multiplication-Addition-Subtraction (nawiasy, potęgowanie/wykładniki, dzielenie - mnożenie, dodawanie - odejmowanie). Można też stosować ogólniejszy akronim BUDMAS, gdzie U oznacza unary, tzn. operację jednoargumentowe (wykładniki, silnie, operację brania liczby przeciwnej - jak w zad. 2).
Zad. 2. Minus w tym działaniu nie oznacza odejmowania tylko mnożenie przez (-1), a mnożenie wykonuje się przecież przed dodawaniem.
Zad. 3. Ocena 1 z języka polskiego (ortografa i interpunkcja). Ocena 4,5 z matematyki (pochwała za dociekliwość, ale nagana za brak uporczywości - na podstawie treści zadania można było wskazać możliwe i niemożliwe odpowiedzi, jak w teście wielokrotnego wyboru). Zadanie ligowe nie polegało na ocenie treści lub formy zadania szkolnego. Należy pamiętać, że zadania nieprecyzyjne, dwuznacznie, niejasne pełnią wazną rolę w dydaktyce matematyki, bo zmuszają do myślenia. Trzeba je tylko właściwie omówić, a odpowiedzi uczniów właściwie ocenić.