Kółka olimpijskie na Uniwersytecie

Data ostatniej modyfikacji:
2017-01-22
Autor: 
Michał Śliwiński
nauczyciel w III LO we Wrocławiu
Organizator: 

Fundacja Matematyków Wrocławskich
Instytut Matematyczny Uniwersytetu Wrocławskiego
pl. Grunwaldzki 2/4, 50-384 Wrocław
tel. 71 3757416
e-mail: fmw@math.uni.wroc.pl

strona domowa Międzyszkolnych Kółek Matematycznych

 

Prowadzący: 

Augustyn Kałuża - emerytowany nauczyciel w III i XIV LO we Wrocławiu
Michał Śliwiński - IM UWr, nauczyciel w III LO Wrocław (grupa sobotnia)

 

Miejsce: 

Instytut Matematyczny Uniwersytetu Wrocławskiego
pl. Grunwaldzki 2/4, 50-384 Wrocław
budynek przy moście Grunwaldzkim
dojazd z dworców PKP i PKS autobusami 145 i 146
sala:  711 - w tygodniu, 607 - w soboty

 

Opłata: 
płatny

200 zł za semestr (na wniosek rodzica lub nauczyciela odpłatność może zostać obniżona)

Termin: 
  • gimnazja - kurs początkowy - poniedziałek, godz. 16:30 - 18:00
  • gimnazja - kurs zaawansowany - wtorek, godz. 16:30-18:00
  • licea - kurs początkowy - środa, godz. 16:30-18:00
  • licea - kurs zaawansowany - czwartek, godz. 16:30-18:00
  • dla osób spoza Wrocławia - licea - kurs początkowy - 2 soboty w miesiącu, godz. 10-13
    w terminach 11 III, 25 III, 1 IV, 22 IV, 6 V, 27 V, 3 VI, 10 VI

Zapisy:
Prowadzone są w sposób ciągły za pomocą formularza on-line.

Rozpoczęcie zajęć:
w tygodniu - odpowiednio do grupy: 3, 4, 5 i 6 października 2016, godz. 16:30, sala 711
w soboty: 9 października (wyjątkowo w niedzielę), godz. 10:00, sala 607

 

Poziom edukacyjny: 
gimnazjum
szkoła średnia z maturą

Zajęcia Międzyszkolnych Kółek Matematycznych organizowanych przez Fundację Matematyków Wrocławskich dla uczniów szkół ponadpodstawowych z Wrocławia i okolic odbywają się od 2000 roku. Podczas zajęć rozwiązywane są głównie zadania przygotowujące do olimpiad matematycznych (gimnazjalnej i licealnej).

Do zajęć można przystąpić w dowolnym momencie. Uczestnictwo w pierwszym spotkaniach nie powoduje żadnych zobowiązań finansowych. Na wniosek nauczyciela lub rodzica odpłatność może być obniżona.

 

Przykładowe zadania gimnazjalne:

1. Trzydzieści równoległych prostych przecięto dwudziestoma innymi równoległymi prostymi. Ile powstało równoległoboków?

2. Ile jest liczb czterocyfrowych o cyfrach ustawionych rosnąco?

3. W 30-kącie wypukłym żadne trzy przekątne nie przecinają się w jednym punkcie. Ile jest punktów przecięcia tych przekątnych?

Przykładowe zadania licealne:

1. Na niektórych polach szachownicy rozmiaru m×n ustawiono wieże. Wiadomo, że dowolna wieża znajduje się w polu rażenia co najwyżej dwóch innych wież. Wyznacz w zależności od m, n≥2, największą liczbę wież na szachownicy, dla której taka sytuacja jest możliwa.

2. Okrąg wpisany w trójkąt ABC jest styczny do boków BC, CA, AB odpowiednio w punktach D, E, F. Punkty M, N, J są odpowiednio środkami okręgów wpisanych w trójkąty AEF, BDF, DEF. Udowodnij, że punkty F i J są symetryczne względem prostej MN.

3. Dla każdej liczby całkowitej n≥1, wyznacz największą możliwą liczbę różnych podzbiorów zbioru {1, 2, 3, ..., n} o następującej własności: dowolne dwa z tych podzbiorów albo są rozłączne, albo jeden z nich zawiera się w drugim.

 

Kółka matematyczne

Kółka olimpijskie na UWr są warte uwagi, m.in. ze względu na prowadzącego. Pan Augustyn Kałuża jest znanym matematykiem - dydaktykiem, a przy okazji także ciepłym i serdecznym człowiekiem, potrafiącym wytworzyć świetną atmosferę na zajęciach z dala od zgiełku i wyścigu szczurów.

Druga sprawa, to ludzie, którzy na te kółka uczęszczają. Ja spotkałem tam osoby, które dziś są moimi przyjaciółmi i dalej utrzymuję z nimi kontakt.

Trzecia sprawa to niezwykła elastyczność zajęć. Nie musicie sztywno realizować jakiegoś materiału, tak jak ma to miejsce np. w szkole. Jeśli uznacie, że wolicie robić więcej zadań z geometrii niż np. z algebry, to nie ma problemu. Na pewno p. Kałuża się zgodzi. Niemniej jednak należy Mu zaufać, co do jego planu zajęć, bo kto jak kto, ale akurat On wie, jak powinno się nauczać.

Czwarta sprawa to ATMOSFERA :D Sam pamiętam jak nie raz się wygłupialiśmy, albo robiliśmy razem zadania i jeśli ktoś miał z jakimś problem, zawsze staraliśmy się pomóc sobie nawzajem. To wychodzi tylko na dobre.

A co do Olimpiady Matematycznej, jeśli ktoś chce koniecznie zostać laureatem czy finalistą, to będzie mu niesłychanie ciężko, gdyż trudno to zrealizować przez 1,5 h zajęć tygodniowo. Jednak jeśli ktoś chce poznać trochę innej matematyki od tej nauczanej w szkole i spotkać ciekawych ludzi - to zapraszam! :) To kółko ZACHĘCA do pracy nad sobą i swoimi matematycznymi talentami, co jednak owocuje w OM-ce :)

Powrót na górę strony