Zad. 1. Kierując się pewną zasadą, wyodrębniono następujące zbiory liczb jednocyfrowych:
A = {2}, B = {3, 5}, C = {1, 6}, D = {4, 7}.
W którym zbiorze powinna się znaleźć liczba 8? Dlaczego?
Kierując się inną zasadą, wyodrębniono nowe zbiory:
E = {2, 3}, F = {6, 8}, G = {1, 4}.
W którym zbiorze powinno znaleźć się 7? Dlaczego?
Zad. 2. Poniżej podano godziny w języku indonezyjskim oraz ich odpowiedniki w zapisie cyfrowym, w przypadkowej kolejności.
1) jam setengah sepuluh
2) jam delapan lewat seperempat
3) jam empat lewat sepuluh menit
4) jam enam kurang sepuluh menit
5) jam setengah dua belas
6) jam sebelas kurang seperempat
7) jam enam lewat dua puluh menit
8) jam tujuh kurang dua puluh menit
9) jam delapan kurang delapan menit
10) jam dua belas kurang lima menit
a) 4:10, b) 5:50, c) 6:20, d) 6:40, e) 7:52, f) 8:15, g) 9:30, h) 10:45, i) 11:30, j) 11:55.
A. Dopasuj zapis indonezyjski do cyfrowego.
B. Zapisz w indonezyjskim godziny: 7:05, 5:30, 12:04.
Zad. 3. BAZA ma się do PASA jak DUŻY do TUSZY i GAZA do KASA. Podaj trzy pary wyrazów pasujących do tej serii. Czy istnieją pary wyrazów z większą liczbą spółgłosek, między którymi zachodzi ta sama relacja?
W lutym największe kłopoty sprawiło zawodnikom zadanie 3, które chyba nie wszyscy starannie przeanalizowali.
W tym miesiącu następujące liczby punktów uzyskali:
- 3 - Marzena Wąsiewicz (informatyk, obecnie gospodyni domowa z Kajetan), Wojciech Tomiczek (inżynier z Lipowej),
- 2,75 - Sabina Khady Sy (studentka nanotechnologii na UJ),
- 2,5 - Daria Bumażnik (II LO Jelenia Góra), Krzysztof Danielak (student informatyki przemysłowej na PWr), Kamil Demczyszyn (Lotnicze Zakłady Naukowe Wrocław), Kamil Krakowiecki (student filologii angielskiej na UŚ),
- 2 - Krystyna Lisiowska (redaktor z Warszawy),
- 1,5 - Krzysztof Bednarek (III LO Wrocław), Anna Bugajska (I LO Kraków), Małgorzata Gołdyn (I LO Jelenia Góra), Adam Stachelek (SP 301 Warszawa).
Pozostałym zawodnikom przyznano 1 punkt lub mniej.
Po pięciu miesiącach trwania Ligi prowadzą:
- 15 pkt. - Marzena Wąsiewicz
- 14,25 pkt. - Wojciech Tomiczek
- 13,75 pkt. - Krystyna Lisiowska, Sabina Khady Sy
- 13,25 pkt. - Krzysztof Danielak
- 12,75 pkt. - Daria Bumażnik, Adam Stachelek
- 12 pkt. - Kamil Demczyszyn, Małgorzata Gołdyn.
Gratulujemy!
Zad. 1. 8 powinno znaleźć się w grupie C, to jest w grupie liczb nazywanych za pomocą liczebników pięcioliterowych. 7 powinno znaleźć się w grupie G, to jest w grupie liczb wyrażanych za pomocą liczebników pięciogłoskowych. Nie uznawaliśmy rozwiązań, w których kryteria klasyfikacji były pozalingwistyczne.
Zad. 2.
A) a-3, b-4, c-7, d-8, e-9, f-2, g-1, h-6, i-5, j-10
B) 7:05 jam tujuh lewat lima menit, 5:30 jam setengah enam, 12:04 jam dua belas lewat empat menit
Zad. 3. W podanych przykładach wszystkie spółgłoski pierwszego słowa są dźwięczne, a w drugim słowie się ubezdźwięczniają. Przykładowe pary wyrazów: WODA – FOTA, GODY – KOTY, DYBY – TYPY, BIEDA - PIETA, ale także DWA – TWA (w drugim słowie W jest bezdźwięczne). Przykład z trzema spółgłoskami: GAZDA – KASTA, ZGUBI - SKUPI, ZGODA - SKOTA. W rozwiązaniach nie zaliczano par, w których nie wzięto pod uwagę, że spółgłoska dźwięczna na końcu wyrazu się ubezdźwięcznia, np. BEŻ - PESZ, GAD - KAT, ZGUB-SKUP, ZGÓDŹ - SKUĆ.