marzec 2023

Zad. 1. W pewnym zbiorze zadań dla klas IV SP pojawiło się takie zadanie: Zając biegnie z prędkością 12 km/h, wykonując 2 skoki w ciągu 1,5 sekundy. Ile skoków musi wykonać, aby przebiec 100 metrów?
W rozwiązaniach zaproponowano następujący sposób: Prędkość zająca wynosi 12 km/h = 10/3 m/sek. Zając wykonuje 2 skoki w ciągu 1,5 sekundy, czyli 4 skoki w ciągu 3 sekund. Zając przebył 100 m, czyli czas jego biegu wyniósł t = s/v = 100:10/3 = 30 sek. Niech n będzie liczbą skoków. Wtedy n = (30/1,5)·2 = 40.
Oceń to rozwiązanie.

Zad. 2. W tegorocznym konkursie zDolny Ślązak dla klas VII-VIII SP znalazło się takie zadanie: Dany jest prostokąt ABCD o wymiarach 8 x 16. Ile jest punktów leżących na bokach tego prostokąta, których odległość od wierzchołka A jest dodatnią liczbą naturalną? Proponowane odpowiedzi to a) 22, b) 24, c) 26, d) 28.
Ile jest takich punktów?

Zad. 3. Na trwającym 90 minut konkursie rachmistrzowskim uczniowie mieli do wykonania kilkadziesiąt podobnej trudności działań pisemnych. Diagram poniżej pokazuje, jaka część uczestników poradziła sobie z jaką częścią przykładów. Naszkicuj, jak mógłby wyglądać taki diagram, gdyby zadań konkursowych było o 20% mniej. Sformułuj sensowne i konieczne założenia.

 

Powrót na górę strony