Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 27 VIII 2012 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dziennik Ustaw z 2012, poz.977, załącznik 2) http://www.lex.pl/du-akt/-/akt/dz-u-2012-977
Preambuła (załącznik 2 do rozporządzenia) określa ogólne cele kształcenia, zadania szkoły i nauczycieli oraz warunki i sposób realizacji celów na I i II etapie kształcenia.
Cele kształcenia ogólnego w szkole podstawowej to:
- przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów,
- zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów,
- kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie
Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej należą:
- czytanie rozumiane zarówno jako prosta czynność, jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów w zakresie umożliwiającym zdobywanie wiedzy, rozwój emocjonalny, intelektualny i moralny oraz uczestnictwo w życiu społeczeństwa,
- myślenie matematyczne – umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych,
- myślenie naukowe – umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa,
- komunikowanie się w języku ojczystym i w języku obcym, zarówno w mowie, jak i w piśmie,
- posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji,
- uczenie się jako sposób zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywania swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji,
- praca w zespole.
Zadania szkoły i nauczyciela to:
- kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim,
- przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym,
- stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych na zajęciach z różnych przedmiotów,
- odwoływanie się do zasobów biblioteki szkolnej,
- poświęcanie należytej uwagi edukacji medialnej
- efektywne kształcenie w zakresie nauk przyrodniczych i ścisłych
- edukacja zdrowotna,
- kształtowanie postaw sprzyjających rozwojowi indywidualnemu i społecznemu uczniów,
- zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości.