Podstawa programowa – preambuła dla szkoły podstawowej 2012

Data ostatniej modyfikacji:
2019-06-11
Dokument normujący: 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 27 VIII 2012 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dziennik Ustaw z 2012, poz.977, załącznik 2) http://www.lex.pl/du-akt/-/akt/dz-u-2012-977

 

Skrót postanowień: 

Preambuła (załącznik 2 do rozporządzenia) określa ogólne cele kształcenia, zadania szkoły i nauczycieli oraz warunki i sposób realizacji celów na I i II etapie kształcenia.

Cele kształcenia ogólnego w szkole podstawowej to:

  • przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów,
  • zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów,
  • kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie

Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej należą:

  • czytanie rozumiane zarówno jako prosta czynność, jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów w zakresie umożliwiającym zdobywanie wiedzy, rozwój emocjonalny, intelektualny i moralny oraz uczestnictwo w życiu społeczeństwa,
  • myślenie matematyczne – umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych,
  • myślenie naukowe – umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa,
  • komunikowanie się w języku ojczystym i w języku obcym, zarówno w mowie, jak i w piśmie,
  • posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji,
  • uczenie się jako sposób zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywania swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji,
  • praca w zespole.

Zadania szkoły i nauczyciela to:

  • kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim,
  • przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym,
  • stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych na zajęciach z różnych przedmiotów,
  • odwoływanie się do zasobów biblioteki szkolnej,
  • poświęcanie należytej uwagi edukacji medialnej
  • efektywne kształcenie w zakresie nauk przyrodniczych i ścisłych
  • edukacja zdrowotna,
  • kształtowanie postaw sprzyjających rozwojowi indywidualnemu i społecznemu uczniów,
  • zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości.

   

Powrót na górę strony