Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 27 VIII 2012 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dziennik Ustaw z 2012, poz.977, załącznik 2) http://www.lex.pl/du-akt/-/akt/dz-u-2012-977
Podstawa programowa określa, czego szkoła jest zobowiązana nauczyć ucznia o przeciętnych uzdolnieniach na każdym etapie kształcenia. Nie wyklucza to poszerzania zakresu nauczanych treści, wręcz przeciwnie - podstawa zobowiązuje nauczyciela do indywidualizacji nauczania stosownie do możliwości i potrzeb każdego ucznia oraz wzbogacania i pogłębiania treści nauczania stosownie do uzdolnień uczniów. Podstawa programowa określa, co ma być należycie opanowane i czego będzie się wymagać od uczniów podczas egzaminów. Dla każdego przedmiotu na koniec każdego etapu kształcenia opisane zostały cele kształcenia sformułowane jako wymagania ogólne i treści nauczania oraz oczekiwane umiejętności uczniów sformułowane jako wymagania szczegółowe. Wymagania te stanowią jedyną podstawę oceniania na egzaminach zewnętrznych, bez osobnego określania standardów wymagań egzaminacyjnych.
W nauczaniu początkowym wymagania z matematyki po I klasie są zbliżone do tego, czego dotąd oczekiwało się od dziecka pod koniec przedszkola lub klasy zerowej i są dostosowane do naturalnego rozwoju dziecka. Powodem wyodrębnienia klasy I szkoły podstawowej jest podkreślenie ciągłości procesu edukacji rozpoczętego w przedszkolu, uwzględnienie możliwości rozwojowych ucznia klasy I i właściwe rozmieszczenie treści nauczania w ramach I etapu edukacyjnego. Wymagania stawiane uczniom kończącym klasę III SP odpowiadają w przybliżeniu temu, czego dotąd spodziewano od ucznia po II klasie. Do nowej klasy IV będą chodzić dzieci w wieku obecnej klasy III, materiał klasy IV powinien więc, w przybliżeniu, odpowiadać dotychczasowemu materiałowi klasy III.
Aby lepiej zrozumieć intencje twórców nowej podstawy programowej z matematyki, należy zapoznać się z komentarzami ekspertów zawartymi w publikacji "Podstawa programowa z komentarzami - Tom 6".
I etap edukacyjny (klasy I-III SP)
Edukacja wczesnoszkolna ma stopniowo i łagodnie przeprowadzić dziecko z kształcenia zintegrowanego do nauczania przedmiotowego w klasach IV-VI SP. Jest ona opisana poprzez cele kształcenia i wynikające z nich ogólne zadania szkoły oraz wiadomości i umiejętności ucznia kończącego klasę I i ucznia kończącego klasę III SP. Cele kształcenia na tym etapie to ukształtowanie systemu wiadomości i umiejętności potrzebnych dziecku do poznawania i rozumienia świata, radzenia sobie w codziennych sytuacjach oraz do kontynuowania nauki w klasach IV-VI SP. Zadania szkoły to m.in. uwzględnianie indywidualnego tempa rozwoju i różnic w możliwościach uczenia się, rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych dziecka, wyposażenie dziecka w umiejętność czytania i pisania, w wiadomości i sprawności matematyczne potrzebne w sytuacjach życiowych i szkolnych oraz przy rozwiązywaniu problemów.
Treści nauczania
Uczeń kończący klasę I SP
1) w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki
- ustala równoliczność zbiorów mimo obserwowanych zmian w układzie elementów w porównywanych zbiorach,
- układa obiekty (np. patyczki) w serie rosnące i malejące, numeruje je, wybiera obiekt w takiej serii, określa następne i poprzednie,
- klasyfikuje obiekty, tworzy kolekcje np. zwierzęta, zabawki, rzeczy do ubrania,
- w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumnie, dąży do wykonania zadania,
- wyprowadza kierunki od siebie i innych osób, określa położenie obiektów względem wybranego obiektu, orientuje się na kartce papieru, aby odnajdować informacje (np. w lewym górnym rogu) i rysować strzałki we właściwym kierunku,
- dostrzega symetrię, zauważa, że jedna figura jest powiększeniem lub pomniejszeniem drugiej, kontynuuje regularny wzór,
2) w zakresie liczenia i sprawności rachunkowych
- sprawnie liczy obiekty (dostrzega regularności systemu dziesiątkowego), wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak w zakresie do 20, zapisuje liczby cyframi w zakresie do 10,
- wyznacza sumy i różnice liczb, manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach, sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie do 10, poprawnie zapisuje te działania,
- radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania, zapisuje rozwiązanie zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji, stosując zapis cyfrowy i znaki działań,
3) w zakresie pomiarów
- mierzy długość, posługując się linijką, porównuje długości obiektów,
- potrafi ważyć przedmioty, różnicuje przedmioty cięższe i lżejsze, wie, że towar w sklepie jest pakowany według wagi,
- odmierza płyny kubkiem lub miarką litrową,
- nazywa dni tygodnia i miesiące, orientuje się, do czego służy
kalendarz, potrafi z niego korzystać, rozpoznaje czas na zegarze w
takim zakresie, który pozwala mu orientować się w ramach czasowych
szkolnych zajęć i domowych obowiązków,
4) w zakresie obliczeń pieniężnych
- zna będące w obiegu monety i banknot o wartości 10 zł, zna wartość nabywczą monet i radzi sobie w sytuacji kupna i sprzedaży,
- zna pojęcie długu i konieczność spłacenia go.
Uczeń kończący klasę III SP:
- liczy w przód i w tył od danej liczby po 1, dziesiątkami w zakresie 100 i setkami w zakresie 1000,
- zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000,
- porównuje liczby w zakresie 1000 (słownie i z użyciem
znaków <, >, =), - dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 (bez algorytmów działań
pisemnych), sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania, - podaje z pamięci iloczyny w zakresie 100, sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia,
- rozwiązuje łatwe równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci
okienka, - rozwiązuje zadania tekstowe wymagające wykonania jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe, ale bez porównywania ilorazowego),
- wykonuje łatwe obliczenia pieniężne (cena, ilość, liczba sztuk, wartość) i radzi sobie w sytuacjach codziennych wymagających takich umiejętności,
- mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości
przedmiotów oraz odległości, posługuje się jednostkami: milimetr,
centymetr, metr, wykonuje łatwe obliczenia dotyczące tych miar (bez
zamiany jednostek i wyrażeń dwumianowanych w obliczeniach formalnych), - używa pojęcia kilometr w sytuacjach życiowych, np. jechaliśmy autobusem 27 kilometrów (bez zamiany na metry)
- waży przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram, wykonuje łatwe obliczenia, używając tych miar (bez zamiany jednostek i wyrażeń dwumianowanych w obliczeniach formalnych),
- odmierza płyny różnymi miarkami, używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra,
- odczytuje temperaturę (bez posługiwania się liczbami ujemnymi, np. 5 stopni mrozu, 3 stopnie poniżej zera),
- odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim w zakresie do XII,
- podaje i zapisuje daty, zna kolejność dni tygodnia i miesięcy, porządkuje chronologicznie daty, wykonuje obliczenia kalendarzowe w
sytuacjach życiowych, - odczytuje wskazania zegarów w systemach 12- i 24-godzinnym, analogowych i cyfrowych, posługuje się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, wykonuje proste obliczenia zegarowe na pełnych godzinach,
- rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty (również nietypowe, położone w różny sposób oraz w sytuacji, gdy figury zachodzą jedna na drugą), rysuje odcinki o podanej długości, oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów (w centymetrach),
- rysuje drugą połowę figury symetrycznej, rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu, kontynuuje regularność w prostych motywach (np. szlaczki, rozety).
Zalecane warunki i sposób realizacji treści programowych:
- ze względu na prawidłowy rozwój umysłowy dzieci, w każdym
następnym roku edukacji wiadomości i umiejętności nabyte przez uczniów powinny być powtarzane i pogłębiane, a potem rozszerzane, - w pierwszych miesiącach nauki czynności umysłowe uczniów ważne w uczeniu się matematyki powinny być rozwijane za pomocą zabaw, gier i
sytuacji zadaniowych, - w następnych miesiącach nauki pojęcia liczbowe i sprawności rachunkowe powinny być budowane w umysłach dzieci na sposób szkolny,
- przy układaniu i rozwiązywaniu zadań należy dbać o wstępną matematyzację, dzieci rozwiązując zadania matematyczne mogą manipulować przedmiotami lub obiektami zastępczymi, a dopiero potem zapisywać rozwiązanie,
- dzieci mogą korzystać z zeszytów ćwiczeń najwyżej przez jedną czwartą czasu przeznaczonego na edukację matematyczną.
II etap edukacyjny (klasy IV-VI SP)
Cele kształcenia (wymagania ogólne):
- sprawność rachunkowa - uczeń wykonuje proste działania pamięciowe na liczbach naturalnych, całkowitych i ułamkach, zna i stosuje algorytmy działań pisemnych oraz potrafi wykorzystać te
umiejętności w sytuacjach praktycznych, - wykorzystanie i tworzenie informacji - uczeń interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, liczbowe, graficzne, rozumie i
interpretuje odpowiednie pojęcia matematyczne, zna podstawową terminologię, formułuje odpowiedzi i prawidłowo zapisuje wyniki, - modelowanie matematyczne - uczeń dobiera odpowiedni model matematyczny do prostej sytuacji, stosuje poznane wzory i zależności, przetwarza tekst zadania na działania arytmetyczne i proste równania,
- rozumowanie i tworzenie strategii - uczeń prowadzi proste rozumowanie składające się z niewielkiej liczby kroków, ustala
kolejność czynności (w tym obliczeń) prowadzących do rozwiązania problemu, potrafi wyciągnąć wnioski z kilku informacji podanych w różnej postaci.
Treści nauczania (wymagania szczegółowe):
1. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym
- odczytywanie i zapisywanie liczb naturalnych wielocyfrowych,
- interpretacja liczb naturalnych na osi liczbowej,
- porównywanie liczb naturalnych,
- zaokrąglanie liczb naturalnych,
- odczytywanie i zapisywanie liczb w systemie rzymskim w zakresie do 30.
2. Działania na liczbach naturalnych
- dodawanie i odejmowanie w pamięci liczb naturalnych dwucyfrowych oraz liczb wielocyfrowych w przypadkach takich jak 230 + 80 lub 4600 – 1200, dodawanie liczby jednocyfrowej do dowolnej liczby naturalnej i odejmowanie jej od dowolnej liczby naturalnej,
- pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych wielocyfrowych,
- dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych wielocyfrowych za pomocą kalkulatora,
- mnożenie i dzielenie liczby naturalnej przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową w prostych przypadkach w pamięci, w pozostałych pisemnie i za pomocą kalkulatora,
- dzielenie z resztą liczb naturalnych,
- stosowanie wygodnych technik ułatwiających obliczenia, w tym przemienności i łączności dodawania lub mnożenia oraz rozdzielności mnożenia względem dodawania,
- porównywanie różnicowe i ilorazowe liczb naturalnych,
- rozpoznawanie podzielności liczb naturalnych przez 2, 3, 5, 9, 10, 100,
- rozpoznawanie liczb złożonych jednocyfrowych i dwucyfrowych, a także większych, gdy istnienie dzielnika wynika z cechy podzielności,
- rozkładanie liczb dwucyfrowych na czynniki pierwsze,
- obliczanie kwadratów i sześcianów liczb naturalnych,
- stosowanie reguł kolejności wykonywania działań,
- szacowanie wyników działań.
3. Liczby całkowite
- praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych,
- interpretacja liczb całkowitych na osi liczbowej,
- obliczanie wartości bezwzględnej,
- porównywanie liczb całkowitych,
- wykonywanie prostych rachunków pamięciowych na liczbach całkowitych.
4. Ułamki zwykłe i liczby dziesiętne
- opisywanie części całości za pomocą ułamka,
- przedstawianie ułamka jako ilorazu liczb naturalnych oraz ilorazu liczb naturalnych jako ułamka,
- skracanie i rozszerzanie ułamków zwykłych,
- sprowadzanie ułamków zwykłych do wspólnego mianownika,
- przedstawianie ułamków niewłaściwych w postaci liczby mieszanej i odwrotnie,
- zapisywanie wyrażeń dwumianowanych w postaci liczby dziesiętnej i odwrotnie,
- zaznaczanie ułamków zwykłych i liczb dziesiętnych na osi liczbowej oraz odczytywanie ich, gdy są zaznaczone na osi,
- zapisywanie liczb o skończonym rozwinięciu dziesiętnym w postaci ułamka zwykłego,
- zamiana ułamków zwykłych o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1000 itd. na liczby dziesiętne skończone (dowolną metodą, np. przez rozszerzanie ułamków zwykłych, dzielenie licznika przez mianownik w pamięci, pisemnie lub za pomocą kalkulatora),
- zapisywanie ułamków zwykłych o mianownikach innych niż wymienione wyżej w postaci liczb z nieskończonym rozwinięciem dziesiętnym z użyciem trzech kropek po ostatniej zapisanej cyfrze (różnymi metodami, np. dzieląc licznik przez mianownik w pamięci, pisemnie lub za pomocą kalkulatora),
- zaokrąglanie liczb dziesiętnych z zadaną dokładnością,
- porównywanie ułamków zwykłych i liczb dziesiętnych.
5. Działania na ułamkach zwykłych i liczbach dziesiętnych
- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków zwykłych o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, także zapisanych jako liczby mieszane,
- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb dziesiętnych w najprostszych przypadkach w pamięci, w pozostałych pisemnie i za pomocą kalkulatora,
- wykonywanie nieskomplikowanych rachunków, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i liczby dziesiętne,
- porównywanie różnicowe ułamków,
- obliczanie ułamka danej liczby naturalnej,
- obliczanie kwadratów i sześcianów ułamków zwykłych i liczb dziesiętnych oraz mieszanych,
- obliczanie wartości prostych wyrażeń arytmetycznych z zastosowaniem reguł dotyczących kolejności wykonywania działań,
- wykonywanie działań na ułamkach dziesiętnych, używając sprytnych strategii rachunkowych lub za pomocą kalkulatora,
- szacowanie wyników działań.
6. Elementy algebry
- korzystanie z nieskomplikowanych wzorów, w których występują oznaczenia literowe, zamiana wzoru na formę słowną,
- stosowanie oznaczeń literowych nieznanych wielkości liczbowych, zapisywanie prostych wyrażeń algebraicznych na podstawie informacji osadzonych w kontekście praktycznym,
- rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą występującą po jednej stronie równania (zgadywanie, dopełnianie lub wykonanie działania odwrotnego).
7. Proste i odcinki
- rozpoznawanie i nazywanie figur - punkt, prosta, półprosta, odcinek,
- rozpoznawanie prostych i odcinków prostopadłych i równoległych,
- rysowanie par odcinków prostopadłych i równoległych,
- mierzenie długości odcinków z dokładnością do 1 milimetra,
- znajdowanie odległości punktu od prostej przez znalezienie długości odpowiedniego odcinka prostopadłego.
8. Kąty
- wskazywanie w kątach ramion i wierzchołka,
- mierzenie kątów mniejszych od 180 stopni z dokładnością do 1 stopnia,
- rysowanie kątów o mierze mniejszej niż 180 stopni,
- rozpoznawanie kątów prostych, ostrych i rozwartych,
- porównywanie kątów,
- rozpoznawanie kątów wierzchołkowych i przyległych, korzystanie z ich własności.
9. Wielokąty, koła, okręgi
- rozpoznawanie i nazywanie trójkątów ostrokątnych, prostokątnych, rozwartokątnych, równobocznych i równoramiennych,
- konstruowanie trójkątów o trzech danych bokach,
- ustalanie możliwości zbudowania trójkąta na podstawie nierówności trójkąta,
- stosowanie twierdzenie o sumie kątów trójkąta,
- rozpoznawanie i nazywanie czworokątów - kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok, trapez,
- najważniejsze własności tych czworokątów,
- wskazywanie na rysunku i rysowanie cięciwy, średnicy i promienia koła lub okręgu.
10. Bryły
- rozpoznawanie graniastosłupów prostych, ostrosłupów, walców, stożków i kul w sytuacjach praktycznych, wskazywanie tych brył wśród innych modeli,
- wskazywanie wśród graniastosłupów prostopadłościanów i sześcianów z uzasadnieniem,
- rozpoznawanie siatek graniastosłupów prostych i ostrosłupów,
- rysowanie siatek prostopadłościanów.
11. Obliczenia w geometrii
- obliczanie obwodu wielokąta o danych długościach boków,
- obliczanie pól kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trójkąta, trapezu przedstawionych na rysunkach (w tym na własnym rysunku pomocniczym) oraz w sytuacjach praktycznych,
- stosowanie jednostek pola: m2, cm2, km2, mm2, dm2, ar, hektar (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń),
- obliczanie objętości i pola powierzchni prostopadłościanu przy danych długościach krawędzi,
- stosowanie jednostek objętości i pojemności: litr, mililitr, m3, dm3, cm3, mm3,
- obliczanie miar kątów z zastosowaniem poznanych własności kątów i wielokątów.
12. Obliczenia praktyczne
- interpretowanie 100% danej wielkości jako całości, 50% – jako połowy, 25% − jako ćwiartki, 10% – jako jednej dziesiątej, 1% – jako setnej części danej wielkości liczbowej,
- obliczanie procentu danej wielkości w przypadkach osadzonych w kontekście praktycznym (stopień trudności typu 50%, 10%, 20%),
- proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach,
- proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach,
- odczytywanie temperatury (dodatniej i ujemnej),
- zamiana i prawidłowe stosowanie jednostek długości: metr, centymetr, decymetr, milimetr, kilometr,
- zamiana i prawidłowe stosowanie jednostki masy: gram, kilogram, dekagram, tona,
- obliczanie rzeczywistej długości odcinka, gdy dana jest jego długość w skali, oraz długości odcinka w skali, gdy dana jest jego długość rzeczywista,
- obliczanie drogi przy danych prędkości i czasie, prędkości przy danych drodze i czasie, czasu przy danych drodze i prędkości w sytuacjach praktycznych,
- stosowanie jednostek prędkości: km/h, m/s.
13. Elementy statystyki opisowej
- gromadzenie i porządkowanie danych,
- odczytywanie i interpretacja danych przedstawionych w tekstach, tabelach, diagramach i na wykresach.
14. Zadania tekstowe
- czytanie ze zrozumieniem prostych tekstów zawierających informacje liczbowe,
- wykonywanie wstępnych czynności ułatwiających rozwiązanie zadania (rysunek pomocniczy, wygodny zapis informacji i danych z treści zadania),
- dostrzeganie zależności między podanymi informacjami,
- dzielenie rozwiązanie zadania na etapy z zastosowaniem wygodnych strategii rozwiązania,
- stosowanie wiedzy z zakresu arytmetyki i geometrii oraz umiejętności i metod rachunkowych do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym,
- weryfikacja wyniku zadania tekstowego w kontekście sensowności rozwiązania.
Zalecane warunki i sposób realizacji treści programowych:
- należy zapewnić uczniom czynny udział w zdobywaniu wiedzy matematycznej, gdyż to przybliża dziecko do matematyki, rozwija kreatywność, umożliwia samodzielne odkrywanie związków i zależności; duże możliwości samodzielnych obserwacji i działań stwarza geometria, ale i w arytmetyce można znaleźć obszary, gdzie uczeń może poczuć się odkrywcą,
- znajomość algorytmów działań pisemnych jest konieczna, ale w praktyce codziennej działania pisemne są wypierane przez kalkulator, należy postarać się o to, by matematyka była dla ucznia przyjazna, nie odstraszała przesadnie skomplikowanymi i żmudnymi rachunkami, których trudność jest sztuką samą dla siebie i nie prowadzi do głębszego zrozumienia zagadnienia,
- umiejętność wykonywania działań pamięciowych ułatwia orientację w świecie liczb, weryfikację wyników różnych obliczeń, w tym na kalkulatorze, a także szacowanie wyników działań rachunkowych, samo szacowanie jest umiejętnością wyjątkowo praktyczną w życiu codziennym, dlatego należy szczególnie rozwijać te umiejętności
- nie powinno się oczekiwać od ucznia powtarzania wyuczonych regułek i precyzyjnych definicji, należy dbać o poprawność języka matematycznego i uczyć dokładnych sformułowań, ale nie oczekiwać, że przyniesie to natychmiastowe rezultaty, dopuszczenie pewnej swobody wypowiedzi bardziej otwiera dziecko i wyraźniej pokazuje stopień zrozumienia przez nie omawianego zagadnienia,
- przy rozwiązywaniu zadań tekstowych szczególnie wyraźnie widać, jak uczeń rozumuje, jak rozumie tekst zawierający informacje liczbowe i jaką tworzy strategię rozwiązania, należy akceptować wszelkie poprawne strategie i dopuszczać stosowanie przez ucznia jego własnych, czytelnych zapisów rozwiązania.
- uwzględniając zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów, szkoła powinna organizować zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów zdolnych oraz uczniów mających trudności w nauce matematyki.