Zad. 1. W wielu językach występują słowa o identycznej wymowie (tzw. homofony), a różnej pisowni, np. "bóg"-"Bug"-"buk", "karz"-"kasz"-"każ", "lód"-"lud"-"lut", "marz"-"masz"-"maż", "wad"-"wat"-"VAT", "warz"-"wasz"-"waż", "wierz"-"wiesz"-"wież" w polszczyźnie, "carat"-"caret"-"carrot" czy "to"-"two"-"too" w angielskim lub "ruhte"-"Rute"-"Route" albo "wagen"-"Waagen"-"Wagen" w niemieckim. Podaj 10 przykładów niewymienionych tu par polskich homofonów o różnej pisowni.
Zad. 2. Po polsku bilion oznacza liczbę, której zapis dziesiętny to jedynka i 12 zer, trylion - jedynka i 18 zer, kwadrylion - jedynka i 24 zera itd. Jest to tzw. skala długa. Np. w USA (i coraz powszechniej Wielkiej Brytanii) używa się natomiast skali krótkiej, co oznacza, że billion, trillion, quadrillion itd. to kolejno liczby z jedynką i 9, 12, 15 itd. zerami. Podaj, ile zer ma w długiej skali liczba, której nazwa oznaczałaby w skali krótkiej jedynkę i n zer. Zad. 3. Ustal, jakie wyrazy odpowiadają niewiadomym w następujących "proporcjach znaczeniowych":
wstać : zasnąć : x1 : urodzić się = stać : spać : płonąć : x2
obudzić się : zgasnąć : umrzeć : wstać = uśpić : x3 : x4 : posadzić
zasnąć : rozbudzić : x5 = urodzić się : x6 : martwy
Za rozwiązania zadań z grudnia maksimum punktów (czyli 3) dostali tylko Michał Żłobicki i Tomasz Skalski. Po 2,5 pkt otrzymały Krystyna Lisiowska i Dorota Mularczyk.
Tym samym na czele rankingu Ligi Lingwistycznej są:
- z 8 pkt (na 9 możliwych) - Dorota Mularczyk z III LO w Kaliszu i Tomasz Skalski z III LO we Wrocławiu,
- z 7,5 pkt - Krystyna Lisiowska, redaktor z Warszawy.
Gratulujemy serdecznie!
Zad. 1. Ligowicze odnaleźli w sumie kilkadziesiąt różnych par. Niektóre z nich zawierały nazwy własne, ale nikt nie podał pary Chełm-hełm ani czwórki (!) chat-Czad-czad-czat.
Zad. 2. (n-6)/3 to "odległość jej nazwy" od miliona w krótkiej skali (w odległości 1 jest bilion, w odległości 2 - trylion itd.), więc należy pomnożyć ją przez 6 i wynik dodać do 6. Otrzymamy zatem 2n-6.
Zad. 3. Kolejne xi to: zapalić się (zapłonąć), żyć, zapalić, urodzić lub wskrzesić, rozbudzony, zabić.
Zadanie 1
Czy chodzi konkretnie o pary wyrazów, tzn. DWÓJKI wyrazów? Bo w zadaniu w przykładach podane są TRÓJKI wyrazów (są po trzy homofony w każdym przykładzie). I jeśli będziemy mieli 3 homofony - A, B i C, to czy można zapisać to jako 3 pary: A brzmi tak samo jak B, B brzmi tak samo jak C, C brzmi tak samo jak A?
Pary
Chodzi o pary, tzn. dwójki wyrazów i chodzi o to, by nie były one zawarte wśród wymienionych w treści. Natomiast parę rozumiemy w sensie potocznym, czyli właśnie jako dwójkę wyrazów, a nie dwuelementowy ciąg różnowartościowy. Trójkę homofonów możemy zaliczyć jako dwie pary, ponieważ po podaniu par {A,B} i {A,C} oba elementy pary {B,C} będą już wcześniej wymienione (a chodzi oczywiście o to, by znaleźć jak najwięcej par różnych wyrazów).