kwiecień 2011

Data ostatniej modyfikacji:
2015-04-2

Zad. 1. Na stole leży 100 monet, jedna odwrócona do góry orłem, a reszta reszkami. Ruchem nazwijmy przewrócenie na drugą stronę dowolnie wybranych 10 monet. Jak, wykonując jak najmniej ruchów, spowodować, żeby wszystkie 100 monet było odwróconych reszkami do góry?

Zad. 2. Do dyspozycji mamy wagę szalkową bez odważników. Jak znaleźć najlżejszą i najcięższą spośród 100 różnych monet, wykonując jak najmniej ważeń?

Zad. 3. Jak możliwie łatwo sprawdzić, w jakim języku jest i czego dotyczy tekst: "Xayma yi ay xamuwaay la ñu yuy tabaxu ciy xalaat-jiital, ci ay fook naa, yu aju cig xellu. Doon na itam xam-xam biy seet aka biral ay xamteef, di itam ki leen di jangale."?

 

Wyniki: 

Zadania kwietniowe nie były łatwe. Maksymalną ocenę 3 pkt uzyskali tylko Daria Bumażnik i Adam Krasuski. Po 2,5 pkt przyznaliśmy natomiast Dorocie Mularczyk, Bartoszowi Pawliczakowi, Andrzejowi Piaseckiemu i Tomaszowi Skalskiemu.

Czołówkę rankingu Ligi Łamigłówkowej stanowią teraz:

  • z 21 pkt (na 21 możliwych!) - Adam Krasuski z Gimnazjum nr 1 w Mosinie,
  • z 20,5 pkt - Andrzej Piasecki, administrator IT z Oleśnicy i Tomasz Skalski z III LO we Wrocławiu,
  • z 20 pkt - Daria Bumażnik z G 1 w Jeleniej Górze i Dorota Mularczyk z III LO w Kaliszu,
  • z 19,5 pkt - Krystyna Lisiowska, redaktor z Warszawy i Wojciech Tomiczek, student z Lipowej,
  • z 17,5 pkt - Bartosz Pawliczak z LO w Górze i Witold Rosiński, inżynier budownictwa z Długołęki,
  • z 16,5 pkt - Aleksandra Polcyn z Gimnazjum Akademickiego w Toruniu,
  • z 16 pkt - Wojciech Frątczak z III LO w Kaliszu,
  • z 15,5 pkt - Danuta Ignaczak, studentka z Nowego Kiączyna.

Gratulujemy!

 

Odpowiedzi: 

Zad. 1. Zauważmy, że każde odwrócenie jednej monety zmienia parzystość liczby orłów. Ponieważ ruch to 10 takich zmian, parzystość liczby orłów po całym ruchu pozostanie bez zmian. Skoro więc na początku liczba orłów była nieparzysta, sytuacja końcowa opisana w zadaniu jest nieosiągalna.

Zad. 2. Da się to zrobić 148 ważeniami: bierzemy dowolne dwie monety i ustalamy, która z nich jest cięższa, a która lżejsza. Pierwszą nazwijmy max, a drugą - min. Następnie bierzemy kolejne dwie monety i porównujemy ich wagi. Cięższą z nich porównujemy następnie z max i jeśli okaże się od max cięższa, ją teraz nazywamy max. (Jeśli nie jest cięższa - odrzucamy ją, bo na pewno nie jest najcięższa ani najlżejsza z wszystkich). Podobnie z lżejszą monetą z drugiej wybranej pary - porównujemy ją z min i jeśli okaże się lżejsza, ją nazywamy min. Te trzy ważenia powtarzamy dla dowolnie kolejno wybieranych par monet, w rezultacie otrzymując min będący najlżejszą ze wszystkich, a max - najcięższą.

Zad. 3. Wpisując dany tekst w wyszukiwarce internetowej, trafia się łatwo na Wikipedię w języku oznaczonym wo. W "Kompletnej liście języków" Wikipedii można następnie sprawdzić, że chodzi o wolof. Dla pewności można jeszcze spróbować poszukać słów występujących w tekście w Internecie i np. przekonać się, że "xayma" (w polskiej transkrypcji 'chajma') to w wolof matematyka!

 

Zadanie 3

Do zadania 3 nie została udzielona odpowiedź. Uważam to zadanie i odpowiedź za głupkowatą.

Odpowiedź została udzielona !

Hm, nie startuję w tym roku, ale nieraz zaglądam tutaj, by obejrzeć zadanka i zmagania uczestników. Ale dzisiaj muszę napisać, gdyż wypowiedź Anonimowego wzbudziła u mnie bardzo mieszane odczucia.
1. Anonimowy sam(a) wychodzi na głupka, pisząc, że nie została udzielona odpowiedź i że odpowiedź jest głupkowata. Hmm, logika poszła w las? A kultura też? Autor się męczy byśmy mieli trochę rozrywki, poświęca swój wolny czas pewnie za friko, a tu takie podziękowanie? Wstyd!
2. Odpowiedź została udzielona. Jest jasna i konkretna, i spełnia warunki zadania. To raczej Anonimowy nie może pogodzić się z tym, iż tego nie wymyślił. Trochę pokory. Jeszcze nie raz czegoś nie wymyślisz. Trzeba umieć z tym żyć.
Pozdrawiam.

Powrót na górę strony