Zad. 1. Rysunek przedstawia planszę używaną w konkursach z robotyki. Na wybranych bokach kwadratów zaznaczono liczby punktów, jakie zdobędzie robot, jeśli przejdzie wzdłuż danego boku. Robot zaczyna wędrówkę w lewym górnym rogu, a kończy w prawym dolnym rogu i musi pokonać tę trasę w najmniejszej możliwej liczbie kroków. Jaką największą liczbę punktów robot może zdobyć na tej planszy?
Zad. 2. Używając 9 rożnych cyfr (bez zera), zapisać trzy równe ułamki.
Zad. 3. Kto wynalazł:
a) wafelki do lodów
b) gimnastycznego kozła
c) zabawkową "chodzącą sprężynę"
d) książeczkę - rozkładankę
W tym miesiącu punkty zdobyli:
- 4 pkt. - Marzena Wąsiewicz (gospodyni domowa z Kajetan),
- 3,75 pkt. - Jadwiga Bąk (nauczycielka z Karłowic),
- 3,5 pkt. - Krzysztof Danielak (student informatyki przemysłowej na PWr),
- 3,1 pkt. - Jakub Ptak SP 64 Wrocław,
- 3 pkt. - Andrzej Piasecki (administrator IT z Oleśnicy),
- 2,75 pkt. - Mikołaj Bilski SP 6 Jelenia Góra, Daria Bumażnik (studentka chemii i toksykologii sądowej na UWr), Szymon Meyer (student matematyki na PWr),
- 2,5 pkt. - Krystyna Lisiowska (redaktor z Warszawy), Dawid Migacz I LO Tarnów,
- 1,75 pkt. - Wojciech Tomiczek (inżynier z Lipowej).
Po pięciu miesiącach trwania Ligi w czołówce znajdują się:
- 17,5 pkt. - Marzena Wąsiewicz
- 17,25 pkt. - Jadwiga Bąk
- 17 pkt. - Andrzej Piasecki
- 16,85 pkt. - Jakub Ptak
- 16 pkt. - Szymon Meyer
- 14,25 pkt. - Mikołaj Bilski
- 13,75 pkt. - Krzysztof Danielak, Wojciech Tomiczek
- 13 pkt. - Krystyna Lisiowska,
- 12,75 pkt. - Daria Bumażnik
- 11,5 pkt. - Piotr Wróbel
- 11 pkt. Dawid Migacz.
Zad. 1. Robot może zdobyć 20 pkt.
Zad. 2. Ponieważ diagram zawierał 10 pól, jednej cyfry należało użyć dwukrotnie. Oto możliwe odpowiedzi (dla każdej można oczywiście wziąć odwrotność i zamienić kolejność pierwszych dwóch ułamków):
1 / 2 = 3 / 6 = 478 / 956
1 / 2 = 3 / 6 = 479 / 958
2 / 3 = 6 / 9 = 574 / 861
2 / 4 = 3 / 6 = 179 / 358
2 / 4 = 3 / 6 = 359 / 718
3 / 4 = 6 / 8 = 714 / 952
2 / 6 = 3 / 9 = 158 / 474
2 / 6 = 3 / 9 = 178 / 534
4 / 6 = 6 / 9 = 158 / 237
Zdanie było zaliczone w przypadku podania jednego z powyższych rozwiązań. Za podanie 3 przyznawano bonus 0,25 pkt, za podanie 6 - bonus 0,5 pkt, a za podanie wszystkich - 1 pkt. Za rozwiązania: 2/4 = 3/6 = 79/158 lub 2/6 = 3/9 = 58/174 przyznawano 0,75 pkt.
Zad. 3. Wynalazcy:
a) wafelki do lodów - Abe Doumar (1904)
W St. Louis zorganizowano wystawę z okazji stulecia zakupu Luizjany od Francuzów. Przypadkiem obok straganu, na którym wypiekano wafle, rozłożył się kiosk z lodami (ich właścicielami byli odpowiednio Ernest Hamwi i Arnold Fornachou). Lody sprzedawano wtedy na kartonikowych podstawkach, ale tych zabrakło. Wówczas Abe - syryjski emigrant handlujący obok przyciskami do papieru - kupił wafel, zwinął w rożek, a następnie napełnił go lodem. W ten sposób sprzedano cały zapas lodów. Pomysł się sprawdził, Abe sprowadził do USA rodzinę i rozkręcił lodziarniany interes, który funkcjonuje do dziś pod marką Doumar, a jadalne opakowanie do lodów zrobiło furorę na całym świecie. Nie uznawalismy za poprawne odpowiedzi: Julien Archambault (Francuz, który opisał w książce kucharskiej z 1825 sposób przygotowania waflowych rożków), Antonio Valvona, Italo Marchiony (Włosi, którzy niezależnie opatentowali urządzenia do produkcji jadalnych wafelków (pierwszy w Wielkiej Brytanii, drugi w USA).
b) kozioł gimnastyczny - Friedrich Ludwig Jahn (1811)
Niemiecki gimnastyk, pedagog i wojskowy, popularyzator ruchu gimnastycznego, twórca przyrządów gimnastycznych (drążek, poręcze, obręcze, koń). Poniższa pocztówka wydana z 1915 roku upamiętnia Jahna i jego wynalazki w 100-lecie ich dokonania.
c) sprężyna "slinky" - Richard James (1943)
Pracował jako inżynier na amerykańskim okręcie wojennym. Kiedy pracował nad mechanizmem stabilizującym urządzenia pokładowe jedna ze sprężyn, które wykorzystywał, spadła na ziemię, odbiła się, a później "zrobiła kolejny krok". Stąd wzięła się popularna do dziś zabawka.
d) książeczka typu "pop-up" - Thomas Malton (1775)
Pierwsza taka książka powstała w celach dydaktycznych i nosiła tytuł A Compleat Treatise on Perspective in Theory and Practice, on the Principles of Dr. Brook Taylor. Zawierała wykład teorii perspektywy. Trójwymiarowe papierowe ilustracje uruchamiane za pomocą sznureczków ułatwiały czytelnikowi zrozumienie omawianych pojęć i reguł. Nie uznawaliśmy za poprawne odpowiedzi Matthew Paris i Ramon Llull - ich XIII/XIV-wieczne manuskrypty zawierały elementy ruchome w postaci obrotowych suwaków, ale nie było w nich trójwymiarowych ilustracji charakterystycznych dla pop-up'ów.
Pytanie
Zad. 1. Czy robot porusza się po POLACH (jak figury szachowe), czy po krawędziach pól? Mowa jest bowiem jednocześnie o przejściu "WZDŁUŻ boku" jak i o rozpoczęciu "od POLA w lewym górnym rogu".