marzec 2011 - kursy walut

Data ostatniej modyfikacji:
2011-04-26
Miniwykład o kursach walut

Chociaż wiele krajów Unii Europejskiej przyjęło wspólną walutę - euro, na rynkach światowych i europejskich funkcjonuje jeszcze wiele innych walut. Jedne z nich są mocniejsze, inne słabsze, to znaczy, że za jedne można kupić więcej, a za inne mniej jakiegoś towaru.

Poniższa tabela przedstawia kursy walut ustalone przez Narodowy Bank Polski na dzień 25 lutego 2011. Podane są w niej kursy kupna i sprzedaży. Kurs kupna określa, ile złotówek dostaniemy za jednostkę danej waluty, czyli po ile złotych bank kupuje w danym dniu daną walutę. Kurs sprzedaży określa, ile złotówek zapłacimy za jednostkę danej waluty, czyli po ile złotych bank sprzedaje w danym dniu daną walutę.

 

 nazwa waluty jednostka i symbol waluty kurs kupna kurs sprzedaży
dolar amerykański 1 USD 2,8623 2,9201
dolar australijski 1 AUD 2,8940 2,9524
dolar kanadyjski 1 CAD 2,9137 2,9725
euro 1 EUR 3,9468 4,0266
forint węgierski 100 HUF 1,4452 1,4744
frank szwajcarski 1 CHF 3,0900 3,1524
funt brytyjski 1 GBP 4,6286 4,7222
jen japoński 100 JPY 3,5009 3,5717
korona czeska 1 CZK 0,1609 0,1641
korona duńska 1 DKK 0,5295 0,5401
korona norweska 1 NOK 0,5113 0,5217
korona szwedzka 1 SEK 0,4490 0,4580

Kurs kupna zawsze jest niższy od kursu sprzedaży. Różnica tych cen stanowi zysk banku na operacjach kupna i sprzedaży walut. Tę różnicę bankowcy nazywają spread [czytaj: spred] od angielskiego słowa oznaczającego rozpiętość. Spread walutowy możemy wyrazić procentowo jako stosunek różnicy kursów sprzedaży i kupna walut oraz kursu kupna.

Przykład 1.  W dniu 1 III kurs sprzedaży euro w NBP wynosił 4,0157. Pan Kowalski kupił po kursie NBP 200 euro. Ile złotych zapłacił?
Rozwiązanie. Bank sprzedaje 1 euro po kursie 4,01572, więc 200 euro sprzeda za 200·4,0157 = 803,14 zł.

Przykład 2. Po wycieczce do Berlina pani Kowalskiej zostało 15 euro i wymieniła je po kursie NBP z 25 II 2011. Ile złotówek dostała?
Rozwiązanie.
Kurs kupna euro 25 II wynosił 3,9468. Obliczamy: 15·3,9468 = 59,202, więc pani Kowalska dostała 59,20 zł.

Przykład 3. Ile wynosił procentowy spread walutowy funta brytyjskiego w dniu 25 II 2011?
Rozwiązanie. Spread walutowy funta wynosił (4,7222-4,6286) = 0,0936. Stosunek tej liczby do kursu kupna to 0,0936:4,6286 = 0,0202220973944606 ≈0,02022, czyli spread procentowy wynosił około 2,02%.

[koniec wykładu dla SP]

W bankach można pożyczać pieniądze w złotówkach, ale także w walutach obcych, dla których oprocentowanie jest często niższe. Przypuśćmy, że chcemy zaciągnąć w banku pożyczkę w wysokości 20000 zł i jako walutę wybieramy euro. Najpierw bank przeliczy po kursie skupu całą kwotę ze złotówek na euro i wyda nam jako pożyczkę, a w terminie spłaty doliczy ustalone odsetki od pożyczonej kwoty i będziemy musieli kupić od banku po kursie sprzedaży taką właśnie kwotę euro. Niestety spread powoduje, że tracimy na tej operacji. Dlatego warto sprawdzać, jakie jest realne oprocentowanie takiej pożyczki, czyli stosunek procentowy różnicy kwoty w złotówkach, jaką chcemy pożyczyć (w naszym przypadku 20000 zł), oraz tej, jaką musimy oddać do kwoty jaką chcemy pożyczyć (20000 zł).

 

Zadania dla SP

Zadanie 1. Który dolar był mocniejszą walutą 25 II 2011: amerykański czy kanadyjski? Która waluta była tego dnia najmocniejsza, a która najsłabsza?

Zadanie 2. Ile wynosił 25 II 2011 zysk banku, który skupił i od razu sprzedał 500  koron norweskich po kursach NBP? Czy na tej samej ilości koron duńskich bank zarobiłaby więcej, czy mniej?

Zadanie 3. Janek w czasie ferii był na wycieczce objazdowej po Europie. Po powrocie zostało mu w portfelu 33 EUR, 12 GBP, 23 DKK, 6 SEK i 18 CHF. Jakie kraje odwiedził i ile złotówek odzyskał po wymianie wszystkich pieniędzy z portfela 25 II 2011 po kursie NBP?

 

Zadania dla GIM

Zadanie 1. Która z koron była najmocniejsza, a która najsłabsza 25 II 2011? Która miała najwyższy, a która najniższy procentowy spread? Czy to prawda, że im mocniejsza jest waluta, tym większy jest potencjalny zysk banku na obrocie tą walutą? Uzasadnij odpowiedź.

Zadanie 2. Na wycieczkę klasową do Sztokholmu w długi majowy weekend trzeba zabrać
kieszonkowe w wysokości 450 koron. Z wyjazdu do Pragi w czasie ferii Piotrkowi zostało 55 koron, które chce przeznaczyć na majówkę. Ile złotówek musi dołożyć, aby mógł 25 II 2011 kupić całe potrzebne mu kieszonkowe po kursie NBP?

Zadanie 3. Pan Niezdecydowany postanowił 25 II 2011 wymienić 1000 zł na jakąś obcą walutę. Na początek wybrał dolary, ale zaraz je odsprzedał i znów miał w portfelu złotówki, za które kupił inne dolary. Po namyśle je też odsprzedał i zamienił na korony, a za chwilę na inne korony. Gdy i te sprzedał, kupił walutę na literę F, którą zaraz zamienił na inną walutę na literę F. Ostatecznie wrócił do złotówek i okazało się, że miał w portfelu największą możliwą po tych operacjach ilość pieniędzy. Jakie waluty kupował i ile pieniędzy mu zostało?

 

Zadania dla LO

Zadanie 1. Pan Johnson na feriach zimowych w Calgary wygrał na loterii 29 201 dolarów. Wpłacił je 25 II 2011 na konto po kursie NBP, po czym udał się do Sacramento, gdzie jeszcze tego samego dnia całą wygraną przegrał w kasynie. Ile dolarów przegrał pan Johnson? Czy przegrałby więcej, czy mniej dolarów, gdyby wygrał 29 201 dolarów w Sacramento, a przegrał je w Calgary?

Zadanie 2. Franek dostał na urodziny 100 franków. 25 II 2011 postanowił złożyć je na roczną lokatę. Czy więcej zarobi zakładając lokatę w euro ze stopą procentową 1,4%, czy zakładając lokatę złotówkową ze stopą procentową 4%, a po roku wymieniając pieniądze na euro po kursie z 25 II?

Zadanie 3. Pan Nowak wziął pożyczkę na samochód we frankach szwajcarskich na kwotę 10000 zł na jeden rok z oprocentowaniem 2,5%. Spłaci ją w całości po roku w jednej racie. Jakie jest realne oprocentowanie tego kredytu przy kursach NBP z 25 II 2011? Jeśli kurs sprzedaży zmieniłby się tak, że spread zwiększyłby się dwukrotnie, to jakie wtedy byłoby realne oprocentowanie tego kredytu?

 

Wyniki: 
Maksymalne wyniki uzyskane w SP

W tym miesiącu 3 punkty zdobyli: Alicja Krzywda-Pogorzelska SP Komorowice, Tomasz Kuśmierczyk SP 24 Wrocław, Joanna Lisiowska KSP Warszawa, Anna Łeń SP 111 Łódź, Barbara Piasecka KSP Oleśnica, Natalia Romek SP 107 Wrocław, Andrzej Turko SSP Optimum Wrocław.
Po sześciu miesiącach w Lidze prowadzi z wynikiem 17,75 pkt. Barbara Piasecka - Katolicka SP Oleśnica.

Maksymalne wyniki uzyskane w GIM

W tym miesiącu 3 punkty zdobyli: Ewa Bielak GIM Ustronie Morskie, Aleksandra Daniel GIM Ustronie Morskie.
Po sześciu miesiącach w Lidze prowadzi z wynikiem 15,5 pkt. Karolina Krzykawiak - GIM 19 Wrocław.

Maksymalne wyniki uzyskane w LO

W tym miesiącu 3 punkty zdobyli: Kamila Gąsior I LO Wieluń, Joanna Górska I LO Olesno, Krzysztof Nowak I LO Włocławek.
Po sześciu miesiącach w Lidze prowadzi z wynikiem 16 pkt. Kamila Gąsior - I LO Wieluń.

 

Odpowiedzi: 
Odpowiedzi dla SP

Zad. 1. Tego dnia mocniejszą walutą był dolar kanadyjski. Najmocniejszą funt brytyjski, a najsłabszą forint węgierski.

Zad. 2. 500 NOK * (0,5217-0,5113) = 5,20 zł, 500 DKK * (0,5401-0,5295) = 5,30 zł.

Zad. 3. 33 EUR * 3,9468 + 12 GBP * 4,6286 + 23 DKK * 0,5295 + 6 SEK * 0,4490 + 18 CHF * 3,0900 = 256,2801 czyli po zaokrągleniu 256,28 zł. Janek odwiedził Wielką Brytanię, Danię, Szwecję, Szwajcarię i jakieś kraje, w których w używa się euro czyli (Andora, Austria, Belgia, Cypr, Czarnogóra, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Kosowo, Luksemburg, Malta, Monako, Niemcy, Portugalia, San Marino, Słowacja, Słowenia, Watykan, Włochy).

Odpowiedzi dla GIM

Zad. 1. Najmocniejsza tego dnia była korona duńska, a najsłabsza korona czeska. Największy spread procentowy miała korona norweska, a najmniejszy korona czeska, odpowiednio po zaokrągleniu 2,03% i 1,99%. Nie, nie jest to prawda. Bank zarabia więcej gdy ma większy spread, a dla wszystkich walut spread jest praktycznie identyczny tego dnia i wynosi około 2%.

Zad. 2. Piotrek sprzeda korony czeskie za: 55*0,1609=8,8495 co daje po zaokrągleniu 8,85 zł. Korony szwedzkie Piotrek musi kupić za: 450*0,458=206,1 zł. Czyli Piotrek musi dopłacić 206,1-8,85=197,25 zł.

Zad. 3. Należy obliczyć dla wymienionych w zadaniu walut spread procentowy. I dobieramy waluty z najmniejszym spreadem procentowym, i jednocześnie odpowiadające treści zadania. Taka metoda da nam na końcu największą możliwą kwotę złotówek. Rozwiązanie to AUD-CAD-CZK-DKK-CHF-HUF i ostatecznie zostaje kwota 887,37 zł.

Odpowiedzi dla LO

Zad. 1. Pan Johnson przegrał w Sacramento 29137 USD, w drugim przypadku przegrałby mniej dolarów, bo 28118,43 CAD.

Zad. 2. Franek więcej zarobi na lokacie złotowej. 100 CHF * 3,09 = 309 zł. Lokata złotowa: 309*1,04=321,36 zł, co po wymianie na euro daje 79,81 EUR. Lokata w euro: wymiana złotówek 309zł/4,0266 daje po zaokrągleniu 76,74 EUR, lokata 76,74*1,014=77,81436 EUR, po zaokrągleniu 77,81 EUR.

Zad. 3. Realne oprocentowanie wynosi w pierwszym przypadku 4,57% i przy zwiększonym spreadzie 6,64%. Obliczenia dla pierwszego przypadku: 10000zł/3,09=3236,25CHF, 3236,25*1,025 to lokata po zaokrągleniu 3317,15CHF, po przeliczeniu na złotówki 3317,15CHF*3,1524 po zaokrągleniu 10456,99zł. Stąd realne oprocentowanie to 4,57%. Dla drugiego przypadku obliczenia są podobne oprócz kursu sprzedaży franka, który po podwojeniu spreadu wyniesie 3,2148.

Euro

W zadaniach dla SP jest podane że Janek zapłacił w Euro. Pytanie brzmi "gdzie musiał być?", a Euro jest w paru państwach. O jakie państwo chodzi?

No właśnie...

W matematyce także nie każde zadanie ma jednoznaczne rozwiązanie.

Forint węgierski

SP zadanie 1. Wartość waluty (forint węgierski) obliczamy dla 100 czy 1?

Mogę wyjaśniać

Mogę wyjaśniać, ale podpowiadać dopiero po 3.04.

Odpowiedź 3 SP

Proszę spróbować wymienić kilka rodzajów walut w kantorze. Każdą rozlicza się tam osobno, a nie wszystkie razem. Zatem w SP zad. 3 uzyska się 130,24zł. za Euro, 55,54zł za GBP, 12,18zł. za DKK, 2,69 za SEK i 55,62 za CHF. Razem 256,27, a więc o grosz mniej.
Pozdrawiam.

Dziękuję za uwagę

Dziękuję za uwagę, jednak ten grosz nie ma tu większego znaczenia.

Pytanie do autora zadań

Pytanie do autora zadań: gdzie można kupić jednego forinta węgierskiego? Banki i kantory sprzedają od 100.

Dobre pytanie

Dobre pytanie, bo od 1 marca 2008 wycofano z obiegu monety o nominale 1 i 2 forinty.

Nie mam pojęcia

Nie mam pojęcia, gdzie można kupić 1 forint. Ale w zadaniu nie pytaliśmy o to.

Do autora

Dobrze Pan wie, że nie chodzi mi o kupno 1 forinta. Pyta pan w zadaniu o coś, co nie istnieje. Monety 1 i 2 forinty zostały wycofane z obiegu 01.03.2008. Jak można pytać o wartość czegoś, czego nie ma!

Wycofanie monet z obiegu

Czy wycofanie monet z obiegu świadczy o sile lub słabości waluty? Czy przed denominacją w Polsce jednostką płatniczą był złoty, czy może np. 1000 zł?

Wycofanie monet

"Wycofanie tych monet z obiegu" - bardzo dobrze Pan to określił. W Polsce 1 złoty nigdy nie był wycofany, a monet 1 i 2 HUF nie ma! Pyta pan w zadaniu o coś, co nie istnieje! Ciekawej matematyki Pan uczy. Myślałem, że w matematyce wszystko musi być udowodnione. Po styczniowym miniwykładzie "Jury" miało chociaż odwagę przyznać sie do błędu i przeprosić.

Powrót na górę strony