Podstawa programowa – preambuła dla gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej 2012

Data ostatniej modyfikacji:
2019-06-11
Dokument normujący: 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 27 VIII 2012 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dziennik Ustaw 2012, poz. 977, załącznik 4) http://www.lex.pl/du-akt/-/akt/dz-u-2012-977

 

Skrót postanowień: 

Preambuła (załącznik 4 do rozporządzenia) określa ogólne cele kształcenia, zadania szkoły i nauczycieli oraz warunki i sposób realizacji celów na III i IV etapie kształcenia

Cele kształcenia ogólnego w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej to:

  • przyswojenie przez uczniów określonego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad,
    teorii i praktyk,
  • zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów,
  • kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.

Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej należą:

  • czytanie, rozumienea, wykorzystywanie i refleksyjne przetwarzanie
    tekstów, w tym tekstów kultury, prowadzące do osiągnięcia własnych celów, rozwoju
    osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa,
  • myślenie matematyczne – umiejętność wykorzystania narzędzi matematyki w życiu
    codziennym oraz formułowania sądów opartych na rozumowaniu matematycznym,
  • myślenie naukowe – umiejętność wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym
    do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a takŜe formułowania wniosków
    opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa,
  • komunikowanie się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno
    w mowie, jak i w piśmie,
  • sprawne posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
  • wyszukiwanie, selekcjonowania i krytyczna analiza informacji,
  • rozpoznawanie własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenie się,
  • praca w zespole.

Zadania szkoły i nauczyciela to:

  • kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim obowiązkiem każdego nauczyciela,
  • przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym,
  • stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych na zajęciach w różnych przedmiotów,
  • odwoływanie się do zasobów biblioteki szkolnej,
  • poświęcanie należytej uwagi edukacji medialnej,
  • efektywne kształcenie w zakresie nauk przyrodniczych i ścisłych
  • edukacja zdrowotna,
  • kształtowanie postaw sprzyjających rozwojowi indywidualnemu i społecznemu uczniów,
  • zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości

Zaleca się następujące warunki i sposób realizacji podstawy programowej:

  • stosowanie w nauczaniu poszczególnych przedmiotów metod aktywizujących uczniów,
  • pracę metodą projektu edukacyjnego,
  • wycieczki edukacyjne,
  • wykonywanie doświadczeń, eksperymentów i pomiarów na zajęciach z przedmiotów przyrodniczych ,
  •  zajęcia terenowe z przyrody, geografii i biologii itp.

    

Powrót na górę strony