Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 27 VIII 2012 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dziennik Ustaw 2012, poz. 977, załącznik 4) http://www.lex.pl/du-akt/-/akt/dz-u-2012-977
Preambuła (załącznik 4 do rozporządzenia) określa ogólne cele kształcenia, zadania szkoły i nauczycieli oraz warunki i sposób realizacji celów na III i IV etapie kształcenia
Cele kształcenia ogólnego w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej to:
- przyswojenie przez uczniów określonego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad,
teorii i praktyk, - zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów,
- kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej należą:
- czytanie, rozumienea, wykorzystywanie i refleksyjne przetwarzanie
tekstów, w tym tekstów kultury, prowadzące do osiągnięcia własnych celów, rozwoju
osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa, - myślenie matematyczne – umiejętność wykorzystania narzędzi matematyki w życiu
codziennym oraz formułowania sądów opartych na rozumowaniu matematycznym, - myślenie naukowe – umiejętność wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym
do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a takŜe formułowania wniosków
opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa, - komunikowanie się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno
w mowie, jak i w piśmie, - sprawne posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
- wyszukiwanie, selekcjonowania i krytyczna analiza informacji,
- rozpoznawanie własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenie się,
- praca w zespole.
Zadania szkoły i nauczyciela to:
- kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim obowiązkiem każdego nauczyciela,
- przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym,
- stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych na zajęciach w różnych przedmiotów,
- odwoływanie się do zasobów biblioteki szkolnej,
- poświęcanie należytej uwagi edukacji medialnej,
- efektywne kształcenie w zakresie nauk przyrodniczych i ścisłych
- edukacja zdrowotna,
- kształtowanie postaw sprzyjających rozwojowi indywidualnemu i społecznemu uczniów,
- zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości
Zaleca się następujące warunki i sposób realizacji podstawy programowej:
- stosowanie w nauczaniu poszczególnych przedmiotów metod aktywizujących uczniów,
- pracę metodą projektu edukacyjnego,
- wycieczki edukacyjne,
- wykonywanie doświadczeń, eksperymentów i pomiarów na zajęciach z przedmiotów przyrodniczych ,
- zajęcia terenowe z przyrody, geografii i biologii itp.